Kat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Kat

Hoe kan een kat bij het vallen altijd op haar poten terechtkomen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Kat

Wikipedia zegt dit:
Een kat heeft een lange staart die hij gebruikt om in evenwicht te blijven en bij sociale communicatie. Het bewegingsstelsel is extreem soepel met een flexibele ruggengraat, waardoor katten erg lenig zijn. Katten kunnen zich bij een val zo keren dat ze op de poten terecht komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Kat

Ik meen toch dat de vraag blijft. Hoe keren ze zich?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Kat

Ze maken zich klein waardoor de traagheidsmoment afneemt. Als ze dan de juiste houding hebben maken ze zich weer groot (waardoor de luchtweerstand ook groter wordt) waardoor ze netjes op hun poten terechtkomen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kat

Ik meen toch dat de vraag blijft. Hoe keren ze zich?
Zoals ik het zie, maken ze met de staart een ferme beweging. Omdat katten ook van Newton op de hoogte zijn, weten ze dat actie= -reactie, en daaruit volgt dat door de beweging van de staart het lichaam van de kat ook een beweging gaat maken. Door op de juiste manier met voldoende snelheid met je staart te bewegen, kunnen katten in korte tijd hun lichaam zo draaien, dat de pootjes naar beneden wijzen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kat

In mijn Calculus boek staat hierover een interessante (onvolledige) uitleg. Helaas heb ik dat boek niet bij de hand, maar er was een redelijke wiskundige verklaring voor. Ik kom er nog op terug (als anderen me niet voor zijn).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Kat

Ik zou hier de wet van behoud van inpulsmoment toepassen.

Als de kat valt en ze draait haar staart in tegenwijzerszin dan zal haar lichaam in wijzerszin moeten draaien om het impulsmoment constant te houden.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer