[practicum] soortelijke warmte Aluminium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[practicum] soortelijke warmte Aluminium

we moeten de soortelijke warmte van aluminium bepalen, met een berekening (dus niet in binas). Mijn gegevens zijn dat I=1 A en U = 5V. We hebben 20 min gemeten, maar 5 minuten aangesloten op volt- en amperemeter. We weten de massa van de aluminium staaf en het verschil in temperatuur van 0 naar 5 minuten is 6,5 graden. Daarna hebben we nog 15 min doorgemeten, waardoor de temperatuur weer langzaam zakte. Dus:

I = 1 A

U = 5 V

m = 0,126 g

delta T = 6,5 graden

t = 5 min = 300 s

Nu moeten we Q berekenen, dat hebben we gedaan dmv Q = P x t

P = U x I dus P = 5 x 1 = 5 W

Q = 5 x 300 = 1500 J

Nu hebben wij dmv de volgende formule c berekend:

Q = c x m x delta T

1500 = c x 0.126 x 6,5

c = 1831,5

En dat komt niet overheen met de waarde in Binas, dat is nl 880!!!

HELP!!!!!! (misschien komt het omdat we geen warmteverlies hebben berekend?)

Berichten: 683

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Ik neem aan dat je de aluminiumstaaf in een joulemeter met water hebt geplaatst. In dat geval moet je wel rekening houden met het water dat meeverwarmt.

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

nee, we konden de thermometer in een gat in de aluminiumstaaf doen, dit gat heb ik echter wel van de massa afgetrokken.

Berichten: 683

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Heb je de aluminiumstaaf in water verwarmt of niet?

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Nee, we hebben m niet in water verwarmd, maar met elektrische energie!!!! Thx alvast!

Berichten: 284

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

warmteverliezen lijken het meest waarschijnlijk

misschien kan je de proef overdoen met een staafje dat in isomo oid is ingepakt

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Hey vortex29,

Deze proef komt me ergens vaag bekend voor en ik denk dat deze alu. cilinder gewoon op een houten plankje staat en dat er door die cilinder een geisoleerd elektrisch draad loopt. Als we de formule Qop=Qaf toepassen dan wordt het Qtoegevoerd = Qaf alu + Qaf lucht, een deel van de energie gaat dus in de cilinder zelf zitten maar er gaat ook een deel verloren (naar de lucht, natuurlijk). Het is voor mij ook nog steeds een raadsel hoe ik nu ooit Qaf lucht moet gaan bedenken, je hebt tenslotte ook niet het volume van lucht waardoor je vervolgens ook niet de massa kan bepalen. Het zal wel iets zijn in de gedachte van: Qop kun je berekenen en dan erachter proberen te komen wat Qaf lucht is en dan kun je natuurlijk makkelijk de Cw van Qaf alu berekenen. Tis nog een beetje een probleem dus,

groeten gupco

Berichten: 88

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Deze is makkelijk, convectieve en stralingsverliezen naar de lucht. De tweede is te berekenen met de wet van Stefan-Maxwell, de eerste is lastiger.

Re: [practicum] soortelijke warmte Aluminium

Wij hebben die proef ook gedaan en komen ook uit op die warmte....

en de massa is 0,126 kg gok ik zo

Reageer