Sterkteberekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Sterkteberekenen

Hallo,

Ik moet voor een project op school een sterkteberekening maken van een houten ligger. De vraag luid :

Controleer door handmatige berekening of de in het project aanwezige houten ligger voldoet aan de in de TGB 1990 gestelde eisen wat betreft sterkte (unity-check) en doorbuiging.

De houten ligger is niet aanwezig in het project en dus moet je zelf een plaat kiezen waar deze voor kan komen.

Kan iemand mij op weg helpen en uitleggen hoe ik dit aanpak?Het is voor mij een erg moeilijke opgave.

Alvast hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Sterkteberekenen

Hallo,

-Allereerst kijk je in de TGB 1990 richtlijnen wat de eisen zijn en bij welke soort belasting op de houten ligger deze eisen gelden: bijvoorbeeld een puntbelasting op een zekere plaats, of een verdeelde belasting etc.

-Vervolgens ga je na wat de dwarskrachten en buigend momenten zijn in de ligger als gevolg van de belasting. Ik neem aan dat je de ligger tussen twee vaste punten oplegt, dus dan kun je via de evenwichtsvoorwaarden (som van alle krachten in x en y richting zijn nul, som van alle momenten om een willekeurig (opleg)punt is nul)

-Op de plaats waar het max. buigend moment optreedt bevindt zich ook de grootste spanning in de ligger. Nu kun je controleren of deze spanning binnen de veiligheidsgrenzen van de ligger zijn of niet (dan heb je uiteraard wel die eisen nodig, anders kun je niet controleren)

-De doorbuiging is lastiger te berekenen, en daar zijn ook verschillende methoden voor. Boendien is deze ook afhankelijk van de soort belasting. Dat kun je beter opzoeken in een boek over sterkteleer (of: mechanics of materials), bijv van R.C. Hibbeler of Gere and Timoshenko (goede studieboeken)

Succes er mee
aha!

Re: Sterkteberekenen

Heey Jort bedankt!

Maar weet iemand waar ik die TGB 1990 richtlijnen kan vinden. Ik heb al uitvoerig gezocht op internet, maar zonder resultaat. Een ook op school is dit boek niet aanwezig :shock:

En heeft iemand een voorbeeld van zo'n uitwerking ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Sterkteberekenen

Wanneer je zoekt op Google. kom je aan de weet dat de TGB 1990 staat voor technische grondslagen bouwconstructies, welke overeenkomt met de volgende normen:

NEN6700:1991 (algemene basiseisen)

NEN6702:2001 (belastingen en vervormingen)

Er zijn er nog meer die er zijdelings mee te maken hebben, en waarin ook rekenregels ed staan.

Nu zijn deze normen zo'n 60 euro(!) per stuk, dus het lijkt me verstandig om eens hier en daar te informeren of iemand (bedrijf, instelling) ze toevallig heeft.

Voor voorbeelden van dergelijke opgaven kun je het beste een studieboek ter hand nemen (mechanics of materials/sterkteleer)
aha!

Reageer