Vraagje over maken van oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vraagje over maken van oplossing

Hallo mensen,

Ik heb een vraagje over het maken van een oplossing van van 1mol.l LiCl in ethanol ....

Heb ik hier ook nog iets te maken met het soortelijke gewicht van ethanol ? Wat ik wil weten is ... hoeveel ik moet afwegen voor 100ml oplossing

Wat ik eigenlijk wil weten is of het verschil in soortelijk gewicht van water en ethanol een rol speelt ?!

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vraagje over maken van oplossing

Of je nu in water, ethanol of wat voor oplosmiddel dan ook werkt, de concentratie (in mol/l) is de hoeveelheid opgeloste stof per volume-eenheid van de oplossing. Het soortelijk gewicht van het oplosmiddel is dus niet belangrijk. Een liter is een liter.

Wat je moet doen om bijvoorbeeld 100 mililiter van een 1 mol/l oplossing te maken is uitrekenen hoeveel mol dat in totaal is (0,1 liter * 1 mol/l = 0,1 mol) en dat omrekenen naar grammen LiCl (middels de molmassa); dit weeg je af in een maatkolf van 100 ml, en die vul je met ethanol tot je de maatstreep bereikt hebt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Vraagje over maken van oplossing

Marko schreef:Of je nu in water, ethanol of wat voor oplosmiddel dan ook werkt, de concentratie (in mol/l) is de hoeveelheid opgeloste stof per volume-eenheid van de oplossing. Het soortelijk gewicht van het oplosmiddel is dus niet belangrijk. Een liter is een liter.

Wat je moet doen om bijvoorbeeld 100 mililiter van een 1 mol/l oplossing te maken is uitrekenen hoeveel mol dat in totaal is (0,1 liter * 1 mol/l = 0,1 mol) en dat omrekenen naar grammen LiCl (middels de molmassa); dit weeg je af in een maatkolf van 100 ml, en die vul je met ethanol tot je de maatstreep bereikt hebt.
Bedankt voor je antwoord .... :D

Reageer