1337 - l33t - "leet"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 742

1337 - l33t - "leet"

Men heeft zich hier regelmatig geergerd aan slordig taalgebruik, bijvoorbeeld SMS-taal. Maar kennen jullie "1337"?

Dat lijkt me wel knap.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: 1337 - l33t - "leet"

Mmm nog nooit van gehoord...site voor 'ingewijden' maakt mij wijzer dat 1337 blijkbaar LEET is, oftewel elite in smstaal. Lijkt me een tijdrovende zaak om dat dagelijks te moeten ontcijferen...inefficiente methode van communiceren dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: 1337 - l33t - "leet"

Ja precies, zo zijn er ook vaak afkortingen die je maar net moet kennen.

Op forums blijken vaak afkortingen de ronde te doen die daarbuiten niet bekend zijn.

Probeer eens te achterhalen wat de volgende afkortingen betekenen. Niet op google nazoeken want dat kan iedereen. Eerst zelf kijken!

- IMHO

- RTFM (aanwijzing: Afbeelding)

Wie kent ze of kan ze thuisbrengen?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: 1337 - l33t - "leet"

Als IT-er gebruik ik de term RTFM regelmatig. Maar dat is gewoon jargon, dat is niets nieuws.

Re: 1337 - l33t - "leet"

IMHO: dat wist ik al, dat heeft weinig met L33T te maken volgens mij. Gewoon een afkorting die op meerdere fora gebruikt wordt.

RTFM: heb ik niet al te vaak gezien, maar ik weet wel wat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: 1337 - l33t - "leet"

Dat het niet gemakkelijk is spreekt vanzelf, vandaar de naam. Volgens mij is het dus net wèl efficient, ten minste voor het doel dat het dient: zich onderscheiden van de massa. (Zoals de Vlaamse bourgeois vroeger Frans sprak)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: 1337 - l33t - "leet"

Dat het niet gemakkelijk is spreekt vanzelf, vandaar de naam. Volgens mij is het dus net wèl  efficient, ten minste voor het doel dat het dient: zich onderscheiden van de massa. (Zoals de Vlaamse bourgeois vroeger Frans sprak)
Voor de buitenwereld (of netter: buitenstaanders) is het zeer moeilijk snel te ontcijferen, àls het al lukt. Echter ben je medespeler van de club, dan ga je zo vaak met die termen en tekens om dat je echt wel gewend raakt aan de manier van noteren. Je gaat woorden herkennen en het is net als met "gewoon" lezen, eerst letters, dan lettergrepen (alvast in jezelf vooruitlezen en fluisteren hoe het klinkt) en tenslotte woorden.

Het idee is simpel, alleen moet je veel tijd erin stoppen om je de manier eigen te maken. Dat betekent dus idd dat de groep select blijft en dat is het idee ook.

PS. Hoe denken mensen hier trouwens over als je het hebt over taalverloedering? Ik hoor vaker mensen om me heen praten dat kinderen niet eens meer "fatsoenlijk" kunnen spellen en praten.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 46

Re: 1337 - l33t - "leet"

natuurlijk hier nog wat handige dingen voor de ||3//|313$

de leet speak generator zet al je 'normale' zinnen om in 1337

http://ryanross.net/leet/

en mocht je evt. je ouders ook willen informeren

zou ik deze aanraden http://www.microsoft.com/athome/security/c...en/kidtalk.mspx

:shock:

het is eigenlijk gewoon gamer taal heeft niets met msn/breezer/sms taal te maken het zal wel ongeveer uit de begintijd van counter-strike stammen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: 1337 - l33t - "leet"

Het werd ten laatste eind jaren tachtig uitgevonden denk ik.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: 1337 - l33t - "leet"

Volgens mij is het dus net wèl  efficient, ten minste voor het doel dat het dient: zich onderscheiden van de massa. Zoals de Vlaamse bourgeois vroeger Frans sprak)


Daar heb je een punt, echter, wat ik bedoelde met inefficientie is dat in tegenstelling tot het Frans, de omzetting naar 1337 meerdere stappen bevat. Cijfers=woord {klinkt als} = betekenis. Natuurlijk vergt een andere taal spreken altijd oefening [en dus tijd] maar de kans elkaar verkeerd te begrijpen wordt groter naarmate de afstand tussen teken en betekenis groter is.

Met sms-taal gaat het om het zo min mogelijk tekens gebruiken om meer informatie in te kunnen passen. Indien het doel van 1337 echter is zich te onderscheiden zijn ze in hun opzet meer dan geslaagd.

Re: 1337 - l33t - "leet"

RTFM: Read The **** Manual :shock:

Berichten: 8

Re: 1337 - l33t - "leet"

dag forummers, heb in de vlugheid nie gezien of t antwoord er al was, maar ik ken dit woord als geen ander :wink:

1337=leet idd, wat komt van "elite" wat in de gamewereld neer komt op het feit dat je goed bent....elite dus, maar t kan dus ook zoiets zijn als tof, cool daar gaat het heen althans.

je hebt dus "leete" spelers

leete acties

ben jij leet?

zoals wij gamers t uitspreken is lieeet, een lange iiiiiii of hoe zeg je dat :wink:

greetz

Re: 1337 - l33t - "leet"

Nee dat is het allemaal niet ............ 1337=gehackt !!!

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: 1337 - l33t - "leet"

IMHO-in my humble opnion

vertaling:

Naar mijn bescheiden mening.

RTFM kende ik niet, en vind ik wel hilarisch!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 32

Re: 1337 - l33t - "leet"

Boyd schreef:Nee dat is het allemaal niet ............ 1337=gehackt !!!

Succes
dat is bs m8, en niet waar dus.

Reageer