Resusfactor en zwangerschap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Resusfactor en zwangerschap

Hoi,

Ik begrijp maar al te goed dat een rhesus negatieve vrouw en een rhesus positief kind niet goed samen gaat, en dit door passieve immuniteit vaak verholpen moet worden.

Maar hoe zit het dan als de vrouw rhesus positief is en het kind rhesus negatief?

Het kind gaat dan antilichamen aanmaken tegen rhesus positief? En wat heeft dat voor gevolgen voor later ?

Berichten: 8.614

Re: Resusfactor en zwangerschap

Als de moeder resusnegatief en het kind resuspositief is treden er geen problemen op omdat het kind geen antilichamen heeft en deze ook nog niet kan aanmaken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 107

Re: Resusfactor en zwangerschap

Jij hebt het over een rhesus negatieve moeder, ik bedoel juist een rhesus positieve moeder waarbij het kind rhesus negatief is!

Stel dat het kind bij de geboorte bloedcontact krijgt met de moeder. Dan gaat het toch antilichamen tegen rhesusfactor maken. Wat is hiervan het gevolg?

Berichten: 8.614

Re: Resusfactor en zwangerschap

Jij hebt het over een rhesus negatieve moeder, ik bedoel juist een rhesus positieve moeder waarbij het kind rhesus negatief is!
Excuses. Ik bedoelde een resuspositieve moeder en een resusnegatief kind.
Stel dat het kind bij de geboorte bloedcontact krijgt met de moeder. Dan gaat het toch antilichamen tegen rhesusfactor maken.
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat het bloed van de moeder tijdens de geboorte in het systeem van de baby komt. Zelfs als dit gebeurt, is er nog steeds geen reden tot zorgen. Ik denk namelijk dat een baby in de eerste weken na zijn geboorte nog niet in staat is tot het aanmaken van antilichamen.

PS: Van die laatste zin ben ik absoluut niet zeker (ik meen dit ergens gelezen te hebben). Corrigeer me dus wanneer ik fout zit. Waar ik wel zo goed als zeker van ben is dat een er geen enkel risico is voor een resuspositieve moeder met een resusnegatief kind (en ook niet voor het kind).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Resusfactor en zwangerschap

Stel nu nog dat het wel zou gebeuren dat een baby bloed van de moeder in zich heeft en dat hij antigenen daarvoor heeft aangemaakt. DIt zal niets ergs doen, omdat de antigenen het bloed van de moeder zullen verwijderen, maar het bloed van de baby zelf blijft actief. (Bloeduitwisseling komt normaal enkel voor tijdens de geboorte zelf, anders is er geen menging van bloed)

Ook voor de moeder kan dit geen kwaad dat er bloed van het kind bij haar bloed kan (wat me trouwens al vrij onwaarschijnlijk lijkt) de hoeveelheid is veel te klein. Plus, dat heeft hetzelfde effect als je bijvoorbeeld met O negatief en rhesus positieve persoon zou inspuiten. De antilichamen zijn te gering om schade aan te richten.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer