De kleurentest

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

De kleurentest

Het is misschien niet de meest wetenschappelijke methode om iemand zijn persoonlijkheid te bepalen laat staan de meest correcte, maar na het doorlopen van deze quiz op http://www.colorquiz.com/ heb ik toch een paar karaktertrekjes van mezelf in het resultaat teruggevonden. Is dat bij jullie ook het geval? De test duurt slechts 2 minuten.

Het is uiteraard maar voor de fun niks serieus!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De kleurentest

Ik vind het toch interessant het hier even over te hebben. Op de eerste pagina staat:
This test is based on the work of Dr. Max Lûscher and is used worldwide, most notably in Europe, by psychologists, doctors, government agencies, and universities to screen their candidates. Since the 1950's the test has been given to hundreds of thousands of people.
Daar geloof ik niet veel van. Er bestaan consensusmodellen i.v.m. persoonlijkheid en deze is daar niet één van. Bovendien wordt er niet ingedeeld op continuüms, maar krijg je een complete beschrijving van wie je bent. Bij dat soort dingen treedt natuurlijk een Barnum-effect op (filmpje dat dit effect mooi illustreert).

Als je zegt dat je een paar karaktertrekjes van jezelf hebt teruggevonden, dan komt dat omdat iedereen in elke beschrijving wel een paar trekken zal vinden die accuraat lijken. Dit zijn ook de zaken die we lijken te onthouden.

Dit kun je inderdaad doen voor de fun, maar meer zou ik er niet mee doen.

Als we bijvoorbeeld de wiki even bekijken:
Color psychology is an immature field of study viewed dubiously by mainstream psychologists and therefore qualifies as "alternative medicine".
De test is waarschijnlijk opgebouwd vanuit dit soort veronderstellingen:
Color consultants claim hues in the red area of color are typically viewed as "warm" while those in the blue and green range are typically viewed as "cool". Reds are also viewed as active and exciting, while the blues and greens are viewed as soothing and passive. Physiological tests have revealed similar responses. It's claimed that red hues increase bodily tension and stimulate the autonomic nervous system, while "cool" hues release tension. Black is considered one of a kind, as it can be either evil and malevolent, yet it also stands for elitism and style. White is associated with purity whereas gray is viewed as dull or boring. (...) In one system, red is considered to motivate action; orange and purple are related to spirituality; yellow cheers; green creates coziness and warmth; blue relaxes; and white is associated with either purity or death.
Dat is niet beter dan gelijk welk psychologie-van-de-koude-grond-testje in de Flair of de Fancy pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De kleurentest

Heb je de test gedaan of niet? pi.gif
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: De kleurentest

Daar geloof ik niet veel van. Er bestaan consensusmodellen i.v.m. persoonlijkheid en deze is daar niet één van. Bovendien wordt er niet ingedeeld op continuüms, maar krijg je een complete beschrijving van wie je bent. Bij dat soort dingen treedt natuurlijk een Barnum-effect op (filmpje dat dit effect mooi illustreert).
Leuk filmpje, ik ben heel benieuwd wat er in die brief staat.

Ontopic,

Ik kan me niet voorstellen dat het random aanklikken van kleuren iets met je persoonlijkheid te maken heeft.

Of zou het niet zo random zijn?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De kleurentest

Heb je de test gedaan of niet? pi.gif
Ik heb hem gedaan, en zoals te verwachten viel: sommige dingen leken de nagel op de kop, andere kwamen niet in de buurt, bij veel dingen had ik iets van: "Bij wie zou dat niet zo zijn?"
Dalton schreef:Ontopic,

Ik kan me niet voorstellen dat het random aanklikken van kleuren iets met je persoonlijkheid te maken heeft.

Of zou het niet zo random zijn?
Het zal wel zo zijn redenen hebben waarom je een bepaalde kleur aanklikt. De kleuren verspringen echter ook, dus de plaats zit er ook al voor iets tussen, zowel de absolute positie als de relatieve positie t.o.v. andere kleuren. I.i.g. denk ik niet dat je je persoonlijkheid uit zo'n testje kan afleiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: De kleurentest

Ik denk ook wel dat er bepaalde redenen zijn waarom je een kleur zou kiezen. Iemand die zeer depressief is zal denk ik eerder donkere kleuren aanklikken terwijl een gelukkig iemand de voorkeur geeft aan lichtere kleuren. Ik sluit mij natuurlijk wel aan bij de redenering dat je geen persoonlijkheid kan doorgronden door 2 minuten een testje te doen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 43

Re: De kleurentest

dat de trekjes zowat een beetje overeenkomen kan ik best wel geloven.

Wat een waarzegster allemaal vertelt is nooit 100 % juist, maar ook nooit 100 % fout. Stel nu dat ze voor 70 % zit te flauwekullen, dan is de mens van nature geneigd om die 30 % juiste, "overeenkomende" feitjes als bewijs aanhalen dat de waarzegster het ware zegt.

Aangezien jullie forummers een stuk intelligenter zijn dan de gemiddelde mens, neem ik aan dat jullie er kritisch tegenover zullen staan. ;)

Hier is nog een interessant stukje literatuur, niet te missen, het gaat over de relatie tussen wetenschap en het paranormale/magie

Magie van het gezond verstand

auteurs: Bach en Charpak

te koop in de Slegte (Belgie)

Berichten: 379

Re: De kleurentest

1 Ding klopte de rest trok op niets concentratie probleem de rest ivm emotionele en sexuele klopt niets van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De kleurentest

blauwe schreef:Hier is nog een interessant stukje literatuur, niet te missen, het gaat over de relatie tussen wetenschap en het paranormale/magie

Magie van het gezond verstand

auteurs: Bach en Charpak

te koop in de Slegte (Belgie)
Zouden ze 'm hebben in Gent? :D

Reageer