Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Hoi,

ik heb een vraag.

Rivieren stromen altijd naar het laagste punt: de zee zou je zeggen.

Maar Nederland ligt voor een groot deel onder de zeespiegel. ;)

Waarom stromen rivieren dan nog steeds naar zee? Liggen hun beddingen zo diep in verhouding?

Alvast bedankt wie mij kan helpen pi.gif

groetjes,

Sharon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

In Nederland liggen de rivieren hoger dan het omliggende land (zoals polders), vandaar dat de dijken ook zo belangrijk zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

De bedijkingen van de rivieren zijn 1000 jaar oud, dicht bij de kust is het tussenliggende land klei op veen (bijvoorbeeld de alblasserwaard) , als je dan gaan bemalen klinkt de klei en het veen in, waardoor de waarden sneller zakken dan de rivierbeddingen. De aanleg van kinderdijk is heel interessant, dat is namelijk de uitwatering van een polder die een paar kilometer stroomopwaarts ligt, maar daar kon het water met windbemaling niet meer over de rivierdijk gepompt worden, omdat het land al te ver was ingeklonken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderdijkse_molens
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Code: Selecteer alles

Zee		 Land		  Rivier



						 _   _

	   _				/ \_/ \

	  / \			  /	   \

_____/   \			/		 \_______

	/	 \__________/
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

In het geval van de thames ligt dat nu wel iets anders pi.gif
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Ik dacht dat de thames op open zee uitloopt? Dwz een rivier met eb en vloed?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Ik dacht dat de Thames op open zee uitloopt? Dwz een rivier met eb en vloed?
dat doen ze allemaal uiteindelijk, alla, op een paar uitzonderingen na die in woestijngebieden doodlopen: bijv de Okavango, de Jordaan.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

dat doen ze allemaal uiteindelijk, alla, op een paar uitzonderingen na die in woestijngebieden doodlopen: bijv de Okavango, de Jordaan.....
Maar ze hebben niet allemaal eb en vloed met tot wel 7 meter verschil? Wat ik dus bedoel is eigenlijk dat het laatste stuk van de Thames, door London heen, eigenlijk meer zee is dan rivier.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Nee, maar dat is een kwestie van opsluiten van een rivier, en overige natuurlijke lokale omstandigheden. Dat water wordt toch wel het estuarium ingedrukt, en moet érgens blijven:
In normale omstandigheden bedraagt het getijverschil op de Schelde te Vlissingen ongeveer 4 m en loopt het te Antwerpen op tot 5 à 6 m. Verder stroomopwaarts neemt het getijverschil af (tot ongeveer 2 m ter hoogte van Gent) door weerstand en wrijvingsverliezen..
Gent ligt 40 km stroomopwaarts van Antwerpen, en een kleine 100 km stroomopwaarts t.o.v. Vlissingen........

Oh eh, die normale omstandigheden kunnen gekker......

http://en.wikipedia.org/wiki/Tide
The exact time and height of the tide at a particular coastal point is also greatly influenced by the local bathymetry. There are some extreme cases: the Bay of Fundy, on the east coast of Canada, features the largest well-documented tidal ranges in the world, 16 metres (53 ft), because of the shape of the bay.[14] Southampton in the United Kingdom has a double high tide caused by the interaction between the different tidal harmonics within the region. This is contrary to the popular belief that the flow of water around the Isle of Wight creates two high waters. The Isle of Wight is important, however, as it is responsible for the 'Young Flood Stand', which describes the pause of the incoming tide about three hours after low water. Ungava Bay in Northern Quebec, north eastern Canada, is believed by some experts to have higher tidal ranges than the Bay of Fundy (about 17 metres or 56 ft)[citation needed], but it is free of pack ice for only about four months every year, whereas the Bay of Fundy rarely freezes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Het spijt me, in het geval van de thames ligt het NIET anders. Toen ik in London was zij de gids dat de Thames van zee naar land stroomde. Toen ik dit opzocht, bleek dit niet te kloppen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 866

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

In rivieren die uitmonden in een zee met getijden , bvb de Schelde of de Thames, zal de stroomrichting bij vloed omkeren. Dit gebeurt slechts in het laatste deel van de rivier. Zo zal bvb nabij Gent (waar de eerste sluis op de Schelde ligt) de stroming niet meer omkeren maar wordt de peilverhoging bij vloed veroorzaakt doordat het afvloeiende water opgehouden wordt door de verhoging verder stroomafwaarts. In Terneuzen en ik vermoed ook in Londen , stroomt het water bij iedere vloed wel van de zee naar het land. Bij eb stroomt het dan extra snel weg om dat tijdens de eb periode ook het opgehoudenwater nog moet weg vloeien.

PS De sluizen in Antwerpen liggen niet in de Schelde rivier maar geven toegang tot de haven. Die bestaat in het geval v Antwerpen uit enkele doodlopende zijtakken vd eigenlijke rivier.

Berichten: 4.502

Re: Rivieren stromen naar zee / laagste punt?

Vandaar dat ik bij een inspraakronde Ontwikkelingsschets Schelde-estuarium 2010,in 2004 het volgende geschetste idee indiende met een A4 bijbehorend verhaal.

Het gehele laagliggende Belgie kan zo veel eenvoudiger beschermd worden,sluizen kunnen bij springvloed worden gesloten en normaal bij ebstand worden geopend om Scheldewater te droppen!Kan gedoseerd worden.Het scheepvaartverkeer kan als in het Panamakanaal gereguleerd worden.

Overigens is deze reactie mogelijk offtopic,maar een zijsprong die m.i. waterproblematiek aankaart!

Reageer