[scheikunde] lewis notatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[scheikunde] lewis notatie

Zou iemand me kunnen helpen met de lewisnotatie van: BeF3- ?

Zo doen we het altijd in de klas:

aantal valentie-elektronen= 23+1(want neg lading)=24

lewis-getal=6n+2=6x4+2=26 ==> er is dus 1 dubbele binding of 1 ringsluiting.

_

|F|

_ | _

| F = Be - F|

(--) --

Zoals duidelijk te zien klopt er iets niet aan mijn formule : het ligt volgens mij vooral aan (--) (dit is een elektronenpaar), als dat er bijstaat dan overschrijdt fluor de octetregel, en als het er niet bijstaat dan is die fluor ineens een elektronenpaar kwijtgeraakt? Het zit hem dus in die dubbele binding, die klopt niet, Be: 1s² 2s² , dus het is logisch dat het 4 bindingen aangaat, maar voor fluor is dat helemaal niet logisch: F s² p5.?????

hulp aub :D

edit: sorry maar ik krijg de formule hier echt niet getypt: dus : Be centraal en dan 2 fluors met een enkele binding en 3 vrije elektronenparen, en 1 fluor met een dubbele binding en dan ofwel 2 ofwel 3 vrije elektronenparen(weet ik dus niet) of juist zonder dub binding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] lewis notatie

Code: Selecteer alles


  _

 |F|

  _		   |		  _

| F	  =   Be	 -	F |

(--)

 --
Zo beter dan? Nog wel een beetje prutsen, maar dan blijft het tenminste op zijn plek.

Als er je iets qua opmaak niet lukt, kijk dan eens onder de helpknop. In dit geval bij codeblokken:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=21
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] lewis notatie

De Lewisstructuur zou inderdaad 1 dubbele binding moeten hebben tussen Be en F; dat F-atoom heeft dan nog 2 vrije electronenparen. De formele lading op F is dan +1 en op Be is -2.

Let wel, dit is een Lewis-configuratie. Dat wil niet zeggen dat de electronen ook inderdaad zo verdeeld zijn. De octetregel is wat dat betreft meer een richtlijn. Vaak is het gunstiger om de electronen anders te verdelen om een energetisch gunstigere structuur te verkrijgen.

In dit geval is dat zeker zo. Gezien de electronegativiteit van F is het volkomen onwaarschijnlijk dat een F-atoom een positieve lading zou hebben. De werkelijke structuur zal meer overeenkomen met 3 enkele bindingen, en een formele lading van -1 op het Be-atoom.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: [scheikunde] lewis notatie

wij hebben gezien dat Be soms een apart geval is omdat het maar twee valentie elektronen heeft.

Wij hebben het voorbeeld van BeCl2 gezien en daar had Be maar twee bindingen en de chloren hadden elk drie vrije elektronenparen. Maar dit was dan geen lewisformule.

ik denk dat F datief bindt met Be en dus een elektronenpaar deelt met Be aangezien Be maar tweevalentie elektronen heeft kan hij maximum twee covalente bindingen aan te gaan zo kan hij dus geen 8e hebben (wat lewis wel vraagt). maar heel zeker ben ik hier niet van.

Het klopt wel dat Be dan een formele lading heeft van -1

Reageer