Vragen algebra

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 147

Vragen algebra

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes over de theorie van algebra, want ik vind nergens in mijn (slechte) cursus de antwoorden op mijn vragen.

Stel dat men wilt dat je de kleinste kwadraten oplossing van het stelsel Ax=b berekend.

Aangezien enkele vragen terug ik de pseudo-inverse van A heb berekend (=A*), mag ik dan altijd de KKO oplossen door te stellen dat: x=A* b ?

Want stel dat ik het op de "normale manier" zou oplossen, dus dat A inverteerbaar is, dan stel ik dat x= A-1 b

Maar als A niet inverteerbaar is dan lukt die methode niet. Dus dan moet je links en rechts vermenigvuldigen met AT en dan het stelsel oplossen. Dus zou het korter zijn door te stellen dat x=A* b.

Mijn tweede vraag is:

Om een basis van de kolomruimte van A te bepalen, zijn deze basisvectoren dan de eigenvectoren die bij eigenwaarden verschillend van nul horen? Of moet ik dan de kolommen van A lineair onafhankelijk van elkaar maken door rijoperaties?

Een fijn 2008 toegewenst!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen algebra

1) Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar met de pseudoinverse kan je inderdaad een kleinste-kwadratenoplossing bekomen voor een lineair stelsel, zie ook hier.

2) Hier heb je toch geen eigenwaarden/eigenvectoren voor nodig? Bovendien beïnvloeden de rijoperaties de afhankelijkheid van de kolommen onderling niet, gelukkig maar! Door de matrix in gereduceerde vorm te brengen, kan je net de lineair onafhankelijke kolommen identificeren: deze vormen een basis voor de kolomruimte.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 147

Re: Vragen algebra

ok bedankt voor mijn eerste vraag op te helderen

Maar in verband met de tweede, zijn de eigenvectoren die bij eigenwaarden die niet nul zijn geen basis voor A?

Berichten: 147

Re: Vragen algebra

Ik heb het antwoord gevonden

Het was een simpel bewijs, toch bedankt TD!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen algebra

Graag gedaan, succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: Vragen algebra

Wou hier niet voor speciaal een topic openen, maar welke verzameling bedoelt men met
\(\mathbb{R}^{\mathbb{R}}\)
? (
\(\mathbb{R}\)
is de verzameling van de reële getallen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen algebra

Waarschijnlijk de ruimte van alle functies van R naar R.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: Vragen algebra

Ah ok, dat moet het wel zijn in mn geval :D

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen algebra

Algemener, (gewoonlijke enkel continue) functies van een ruimte X naar R: R^X.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer