Metaal afkoelen met wind

Moderator: physicalattraction

Berichten: 474

Metaal afkoelen met wind

Hallo iedereen,

Ik woon op Curacao en daar is het warm! Iedereen heeft een airco en dat vreet stroom, stroom is duur op Curacao.

Ik heb een idee wat ik verder wil uitwerken maar eerst moet ik wat weten voordat ik verder ga.

Stel:

we nemen een metalen plaat van 20C die leggen we in een omgeving van 20C.

Deze besproeien we met water van, alweer, 20C, en we laten hierover een wind gaan van 20C.

Vraag:

Koelt de plaat af? (dus wordt de plaat bv 19C?)

Mijn theorie:

Het water verdampt hierdoor wordt er warmte ontrokken, wanner we nu geen water gebruiken maar bv alcohol gaat dit principe nog sneller.

Tja het voordeel zit er dan in dat we geen comprosser van de airco hoeven aan te zwengelen (wat veel stroom kost) maar alleen een ventilator.

laat maar horen!

MVG

Lambert

Ps. dit gaat niet over het onderwerp, maar even laten zien dat ik geen rare ben die alleen vragen steld en rare ideeen heeft.

Kijk op: www.seedtime-harvest.org

het is mijn project
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metaal afkoelen met wind

Wind kan inderdaad afkoelen, maar doet dat meestal minder efficient dan andere technieken. Ik zie niet in hoe verdampen van water temperatuur kan ontrekken aan het metaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaal afkoelen met wind

Ik zie niet in hoe verdampen van water warmte kan ontrekken aan het metaal.
Nou, zó dus:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metaal afkoelen met wind

Dit genereert warme lucht en koud water uit warm water en koude lucht.

We hebben water lucht en metaal op zelfde temperatuur

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaal afkoelen met wind

Nee, dit verwijdert warmte uit water en alles wat daar contact mee maakt dankzij de gigantische verdampingswarmte (2 260 000 J/kg) van water. Het afkoelende effect puur door warmte-overdracht (4 185 J/kg·K) valt hierbij in het niet.

Dankzij dit effect worden zelfs op het Arabisch schiereiland groenten geteeld in glazen kassen: één zijwand bestaat geheel uit een dubbel open doek dat nat gehouden wordt, ventilatoren trekken hier lucht doorheen. De lucht wordt vochtig en koelt af. Binnen heerst een aangenaam klimaat. Alla, aangenaam genoeg. Toch zeker in vergelijking met buiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metaal afkoelen met wind

Maar willen we nu de lucht afkoelen of het metaal?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaal afkoelen met wind

Dat doet niet terzake, het verdampende water onttrekt warmte aan beide. Hari wou warmte onttrekken aan een metaalplaat (zijn zinken dakje???)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metaal afkoelen met wind

Ik snap het niet, ik zie het voor als een pannetje water dat verdampt in de zon, en het pannetje zou dan koud aan moeten voelen.

Berichten: 474

Re: Metaal afkoelen met wind

ok open kaart van mijn kant:

ik doe landbouw op Curacao, nu bestaat er een techniek met koudwater en landbouw. We koelen de grond af door koud water door ondergrondse leidingen te pompen. Hierdoor is de voedselstroom in de plant sneller. Hoe groter het verschil tussen worteltemperatuur en bladtemperatuur hoe sneller de plant groeit.

(nou ja, een grapjas denkt nu aan - 273C en + 200C dan gaat het niet op....)

Hoe dit verder in de wortels en de planten werkt zal mij een worst zijn, ga ik niet over discuseren (jullie mogen dat best doen hoor). Mijn dilemma: hoe maak ik zo goedkoop mogelijk de grond koud?

Het waait erg hard op C. Als we deze wind nu kunnen kanaliseren via een 'trechter'. Nu is er een nog hardere wind, we doen 'in'deze wind waternevel en dit mengsel laten we neerkomen/ doorheen gaan een radiotor van een auto oid. door de radiator stroomt het water wat de grond moet gaan afkoelen. uiteraard doen we dit alles in de schaduw.

Wat is jullie gedachte hierover?

Vraag aan Jan:

Ik ben erg nieuwsgierig naar dat van de arabieren heb je een link?

Vraag2 aan Jan:

Mijn vraag of de metalen plaat 19C kan gaan worden is niet beantwoord, wat denk jij?

Ik hoop dat jullie een maatschappelijk goed doel op Curacao willen helpen :D

MVG

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaal afkoelen met wind

Het waait erg hard op C. Als we deze wind nu kunnen kanaliseren via een 'trechter'?
Kanaliseren via die trechter levert volgens mij niet zoveel extra doorstoming van lucht door je radiator op.
Vraag aan Jan:

Ik ben erg nieuwsgierig naar dat van de arabieren heb je een link?
google evaporative cooling greenhouse

En dát kun je eventueel wél toepassen op je radiator waarop, als ik het goed begrijp, die ondergrondse leidingen zitten aangesloten. Koeltorentje bouwen. Het effect is uiteraard wél omgekeerd evenredig aan de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht. Zit die omgevingslucht al op 100% dan bereik je niks, of op zijn best lucht en radiator met de temperatuur van je water.
Vraag2 aan Jan:

Mijn vraag of de metalen plaat 19C kan gaan worden is niet beantwoord, wat denk jij?
Als je lucht warmer is dan 19°C, nooit. Zie DPW. Als je met verdampingskoeling die temperatuur lager krijgt, dan kun je in theorie die lagere temperatuur halen.
We koelen de grond af door koud water door ondergrondse leidingen te pompen. Hierdoor is de voedselstroom in de plant sneller. Hoe groter het verschil tussen worteltemperatuur en bladtemperatuur hoe sneller de plant groeit
En daar ben ik (als tuinbouwingenieur) nou wel heel benieuwd naar. Dat een te warme grond niet bevorderlijk is voor je groei dat weet ik, maar ik ben wel heel benieuwd naar welke teelt het kennelijk de moeite waard maakt om dure bodemkoelsystemen te gaan aanleggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Metaal afkoelen met wind

Wat natuurlijk niet makkelijk is, is een buizen cyclus diep in d grond te bouwen. Je laat dus 10 meter diep een buis aan leggen verbonden aan beide kanten met een parallele buis 10 cm diep. Zet er een pompje aan en het water gaat van boven naar beneden. Ik neem aan dat je 10 m diep wel een 'grot' temperatuur hebt van 6 graden.

Berichten: 474

Re: Metaal afkoelen met wind

Ha iedereen,

Jan bedankt voor de 'googlewoordenlink' heb ik wat aan.

Wat betrefd het koudwatertechniek in de landbouw. Ik begrijp dit ook niet helemaal (lees: helemaal niet). Maar het word al meer dan dertig jar op Hawaii toegepast. Daar is het 'verzonnen'als waterbesparing; laten we immers koudwater door een buis lopen in een vochtige omgeving dan condenseert daar water op. Dit principe gebeurt onder de grond ook.

De gewassen groeien ook nog harder!

Het koudwatertechniek in de landbouw is een oud pricipe wat nog niet verder is uitgedacht of ontwikkeld.

DEnk aan verschillen van: buitenlucht 26 tot 34C, bodemgrond 16 tot 24C.

Even uit het doosje denken: iets groeit sneller en iets heeft zoveel dagen nodig voor dat het rijp is (bv banananen 70 dagen), we gaan nu zelf extra dagen maken door de plant af te dekken midden op de dag. Conclussie: Alles groeit twee keer zo snel en is twee keer zo snel rijp.

De purpere wolf: Ik woon op een berg, en ik heb hier twee putten van meer dan 30 meter diep, het water wat hierin zit is op zijn koudst 25C. Ook andere putten op C. halen niet lager dan deze temperaturen. (wel goed uit het doosje en buiten kaders gedacht!!). Of bedoelde je het anders???

Blijf meedenken!! Voor meer goede ideeen alsjeblieft!

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 12.262

Re: Metaal afkoelen met wind

Wat vooral van belang is als je iets wilt koelen door water aan de lucht te verdampen, is ook de luchtvochtigheid. Ik weet niet precies hoe het op de antillen zit, maar in de arabische wereld is die meestal behoorlijk laag, zeker op enige afstand van de kust.

Een nat doek (of een bak water) afkoelen door het droge lucht overheen te blazen gaat aanmerlijke beter dan bij natte lucht. Tegen de tijd dat de relatieve luchtvochtigheid richting 100% gaat werkt het uberhaupt niet meer. Dit zorgt ervoor dat zo'n systeem in arabische landen wel kan werken, maar bijv in de meer tropische regio's van azie (richting de evenaar) niets uithaalt. Overigens gebruikt men in woestijn-achtige gebieden ook het grote verschil tussen dag- en nachttemperatuur dat soms tientallen graden kan belopen.
Victory through technology

Berichten: 474

Re: Metaal afkoelen met wind

hmmmmmmmmm.....

Luchtvochtigheid is hier hoog, (geen flauw idee hoe hoog trouwens).

Heeft er iemand nog meer ideeen hoe je de grond goedkoop kunt afkoelen?

Ik ben wel veel met je aan het 'kletsen' Jan.

Maar het koud water techniek in de landbouw is nummer 4 van 2007 geworden als meest innovatieve idee ter wereld geworden, verkiezing was in Turkije (ik heb er op proberen te google'n maar kwam op niets uit). Israel en nog een land gaan er nu in investeren, en het is de zoon van een gewaardeerd collega van mij.

Het is geen onzin!

MVG

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaal afkoelen met wind

Luchtvochtigheid is hier hoog, (geen flauw idee hoe hoog trouwens).
als ik zo eens wat rondgoogle in de 80-90% gemiddeld. Tja, dan is evaporative cooling niet efficient, toch zeker niet omdat het water uit je grond naar 19°C moet zoals je zegt.
Heeft er iemand nog meer ideeen hoe je de grond goedkoop kunt afkoelen?
http://www.makai.com/p-swac.htm

Hoewel, goedkoop? Da's een forse investering natuurlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer