Differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Differentiaalvergelijking

y'' + y' + 5y = f(t), waarin f(t) een stapfunctie is t(0-1)=0, t(1-2)=1,t(2-3)=2.

De vragen zijn:

- Teken de oplossing van de dv.

- Bepaal de maximale waarde van de oplossing.

- Bepaal de eindwaarde van y.

Kan iemand helpen met dit probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Differentiaalvergelijking

Los eerst eens de homogene differentiaalvergelijking op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Differentiaalvergelijking

e^(-t/2) sin (sqrt19*t/2) C1 + e^(-t/2) cos (sqrt19*t/2) C2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijking

Verplaatst naar huiswerk. De homogene oplossing klopt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Differentiaalvergelijking

je oplossing klopt (voor de homogene)
\(y={e}^{-\frac{t}{2}}\,\left( k1\,sin\left( \frac{\sqrt{19}\,t}{2}\right) +k2\,cos\left( \frac{\sqrt{19}\,t}{2}\right) \right) \)


EDIT: TD was sneller
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Differentiaalvergelijking

Iedereen kan wiskunde met Maple.....

Maar dat is niet het antwoord op de vraag.

Zeker het tekenen van de oplossing (uit de vraagstelling proef ik dat dit moet kunnen zonder al teveel rekenen) is voor mij een vraagteken.

Dus, wie kan er helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Differentiaalvergelijking

Ik denk dat het gemakkelijkste is om uit op te lossen met

F(t)=a, en dat per interval te beschouwen [a,a+1]

EDIT: trouwens geen maple :D (ik poste enkel de oplossing om te laten zien dat dat al juist was)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijking

Je ziet al dat je homogene oplossing zal 'uitdempen' (de exponentiële in -t zorgt ervoor dat dit deel naar 0 gaat voor t naar oneindig). Enkel je particulier deel zal dus overblijven, beschouw daarvoor eens een constante, zoals jhnbk voorstelde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Differentiaalvergelijking

Ik probeerde alleen aan te geven dat ik de oplossing al had, dat lukt me wel, zowel handmatig als met Maple.

Dat oplossen in stapjes was ik ook al opgekomen, echter daarmee is vraag 1, het tekenen van de oplossing niet beantwoord. Wat is de intentie van de vraag? Is er een soort oplossingsmethode om een lijnenveld (zoals bij 1e orde dv's) te tekenen? Of wordt de eindoplossing bedoeld (wat volgens mij een gedempte trilling is, zoals een massa-veer systeem).

Iemand enig idee?

Berichten: 45

Re: Differentiaalvergelijking

Ik denk dat men een schets bedoelt, en dan heeft TD al op jouw vraag geantwoord..

Reageer