Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Ik vraag mij af of homosexualiteit genetisch bepaald is en dacht dat als dat inderdaad zo zou zijn, dat eeneiige tweelingen dan altijd ofwel beiden heterosexueel danwel beiden homosexueel zouden moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Omdat het niet helemaal objectief mogelijk is te meten of iemand homosexueel danwel heterosexueel is is die vraag niet helemaal 100% te beantwoorden. Meestal wordt het gewoon aan de personen in het onderzoek gevraagd, in die gevallen is het zeker niet zo dat beide helften van een eeneiige tweeling zeggen dezelfde geaardheid te hebben. Het is dus in elk geval niet een zuivere genenkwestie.

Op basis van de onderzoeken die mij bekend zijn denk ik dat je wel kan stellen dat er hoogstwaarschijnlijk wel een genetische factor is; tweelingen waarvan beide helften homosexueel zijn komen namelijk meer voor dan je zou mogen verwachten.

Hoewel een enkel onderzoek weinig zegt is een onderzoek van J. Michael Bailey en Richard C. Pillard uit 1991 interessant. Zij vonden dat bij 52% van de eeneiige tweelingen beide homosexueel waren tegenover 22% van de tweeeiige tweelingen. Tweeeiige tweelingen zijn ongeveer 50% genetisch gelijk, dus dit pleit voor een duidelijke genetische component. Aan de andere kant waren bij twee willekeurige broers die geen tweeling waren slechts in 9% van de gevallen beide homosexueel, terwijl bij broers waarvan een een geadopteerde broer is (en die dus waarschijnlijk genetisch sterk afwijken) in 11% van de gevallen beide homoseksueel bleken te zijn.

Met andere woorden, een genetische factor is wel waarschijnlijk, maar omgevingsfactoren spelen in elk geval een rol.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp dan is het dus helemaal niet zo dat eeneiige tweelingen altijd dezelfde sexuele geaardheid hebben.

Als een ervan homosexueel is dan is in 48% van de gevallen de ander heterosexueel.

Dat had ik niet verwacht, ik dacht namelijk dat het nagoeg volledig genetisch bepaald zou zijn... weer wat geleerd! :D

Berichten: 1

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat ik een eeneiïge tweeling ken, waarvan de een 100% homo is (heeft een vriend) en de ander hetero (heeft een vriendin) :D

Berichten: 85

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Je zou toch zeggen dat, zodra de 'homosexuele' genen opduiken, die ook onmiddelijk afsterven?

@ ypsilon: Daar heb je een punt, ik bedacht me zojuist dat homosexuelen vaak genoeg kinderen krijgen. Kortzichtig van me.


Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Daar komen we op het terein van genetica.

De korte verklaring is dat je eigenschappen genetisch mee kan dragen zonder deze zelf te hebben. Zo kunnen mensen met bruine ogen kinderen krijgen met blauwe ogen, ook als beide ouders bruine ogen hebben.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 13

Re: Hebben eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele geaardheid?

Al zou seksuele geaardheid genetisch bepaald zijn, dan nog is het niet zo dat de genen altijd overwinnen. De omgeving kan namelijk veel aan een mens veranderen. In theorie zijn een-eiige tweelingen exact hetzelfde, maar qua gedrag èn uiterlijk zullen ze op den duur toch wel verschillen.

Reageer