Gevoelstemperatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Gevoelstemperatuur

Ik had een vraagje ivm gevoelstemperatuur of er een verschil is in de gevoelstemperatuur bij zelfde temperaturen en windsnelheden als de windrichting verschillend is? Zelf ervaar ik s'ochtends altijd dat het kouder(gevoel) is als het oostenwind is maar ik vraag me af of dit aan de oostenwind ligt of aan het feit dat ik windop rij dan want dan is de relatieve windsnelheid hoger zou ik denken.

de calculators die ik vind houden er in ieder geval geen rekening mee. maar wie kan mij hierop een sluitend antwoord geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Gevoelstemperatuur

Als de wind van het noordoosten komt dan is het lucht rechtstreeks van Siberië die naar hier komt, waardoor de gevoelstemperatuur veel lager ligt dan de (op dat moment al redelijk lage) werkelijke temperatuur. Komt de wind van het westen dan komt hij van de oceaan waar het normaal gezien toch warmer is (waardoor de werkelijke temperatuur stijgt) maar ook de gevoelstemperatuur.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Gevoelstemperatuur

De invloeden die de seizoenen hebben,spelen ook mee.

In de winter is de oostenwind kouder dan de westenwind,in de zomer is het andersom.

Behalve de temperatuur speelt de windkracht ook mee.

Hoe hoger de windkracht is,des te sneller zal de warmte die je lichaam afgeeft,afgevoerd worden.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Gevoelstemperatuur

Hans Sterling schreef:De invloeden die de seizoenen hebben,spelen ook mee.

In de winter is de oostenwind kouder dan de westenwind,in de zomer is het andersom.
Inderdaad even uit het oog verloren, in deze koudere dagen tegenwoordig was ik dat even vergeten :D

Maar inderdaad, in de zomer voelt het warmer met oostenwind dan met westenwind, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat (in de zomer) bij oostenwind er meestal geen tot weinig wolken zijn en bij westenwind regen.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gevoelstemperatuur

Ook, in de winter kan de wind van het oosten erg droog zijn, dan krijg je dus het guur weer waarin je lippen kapot gaan.

Ik verplaats dit trouwens naar het klimaat gerelateerde forum onder praktische wetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Gevoelstemperatuur

Mendelevium schreef:Inderdaad even uit het oog verloren, in deze koudere dagen tegenwoordig was ik dat even vergeten :D

Maar inderdaad, in de zomer voelt het warmer met oostenwind dan met westenwind, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat (in de zomer) bij oostenwind er meestal geen tot weinig wolken zijn en bij westenwind regen.
Klopt,en het feit dat Oost-Europa een landklimaat heeft (warme zomers,koude winters) speelt ook mee.

Daardoor krijgen we bij aanhoudende oostenwind in de winter een vorstperiode,en in de zomer een hitteperiode.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Gevoelstemperatuur

Hans Sterling schreef:Klopt,en het feit dat Oost-Europa een landklimaat heeft (warme zomers,koude winters) speelt ook mee.

Daardoor krijgen we bij aanhoudende oostenwind in de winter een vorstperiode,en in de zomer een hitteperiode.
Om het plaatje volledig te vervolmaken: met in beide situaties meestal een mooie blauwe lucht omdat het continentale lucht is, bij westenwind is het zowel in de zomer als in de winter bewolkt (met ev regen) door de maritieme lucht. Doordat het bewolkt is lopen de temperaturen in de zomer niet echt op (weinig zon te zien) en kan de aarde in de winter weinig warmte afgeven waardoor het 'warmer' blijft.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Gevoelstemperatuur

Werk/woon je in Ukkel,Mendelevium?
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Gevoelstemperatuur

Werk/woon je in Ukkel,Mendelevium?
Nee geen van beide (wonen in West-Vlaanderen en ik studeer nog :D )
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gevoelstemperatuur

het feit dat ik windop rij dan want dan is de relatieve windsnelheid hoger zou ik denken.

de calculators die ik vind houden er in ieder geval geen rekening mee. maar wie kan mij hierop een sluitend antwoord geven?
in dat soort calculators zul je altijd de relatieve windsnelheid moeten ingeven. Weerkaarten weten niet welke kant je op fietst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Gevoelstemperatuur

De enige factoren die de windchill beïnvloeden zijn volgens mij de werkelijke temperatuur, de windsnelheid en de vochtigheidsgraad. Bij constante temperatuur en windsnelheid zal je een verschil in gevoelstemperatuur dus moeten zoeken in een verschil in vochtigheid. Oostenwind is in de regel droog en westenwind voert rechtstreekse oceaanlucht aan en is dus vochtig. In de zomer is dit trouwens veel sterker merkbaar: een vochtige dag met een werkelijke temperatuur van maar 25°C voelt al warmer (zwoeler) aan dan een droge dag met een temperatuur van 35°C. Analoog kan je vaststellen dat de extreme koude in bijvoorbeeld Finland waar het vaak tot -20°C vriest, relatief doenbaar is in vergelijking met vorst hier.

Berichten: 22

Re: Gevoelstemperatuur

Zelf ervaar ik s'ochtends altijd dat het kouder(gevoel) is als het oostenwind is maar ik vraag me af of dit aan de oostenwind ligt of aan het feit dat ik windop rij dan want dan is de relatieve windsnelheid hoger zou ik denken.


Met mijn vorige post in het achterhoofd zou je dus eerder denken dat bij een westenwind, die even groot is in kracht en met dezelfde temperatuur, het kouder moet zijn. Immers, vochtige koude is kouder voor het gevoel dan droge. Maar het kan natuurlijk zijn dat de westenwind een brongebied had in het noorden of misschien zelfs het oosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Gevoelstemperatuur

Nee, een westen wind zal altijd zijn brongebied in het westen en dus de zee hebben, verschil kan hem er wel in zitten dat enerzijds de bron in de golf van Biskaje (hogedruk gebied boven Frankrijk/Spanje) anderzijds verderop in de atlantische oceaan liggen (hogedruk gebied boven de golf van Biskaje/Frankrijk). De westelijke wind in de Benelux zal hoe dan ook altijd een groot deel eerst over zee komen. (dit gaat dan uiteraard wel deels over land)

Een westenwind zal dus altijd relatief vochtig zijn t.o.v. een oostenwind en daarnaast ook relatief minder schommelingen in de temperatuur hebben.

Reageer