Verder kijken dan bestaan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 19

Verder kijken dan bestaan

hoe kan je 46 miljard lichtjaar ver kijken als het heelal nog geen eens zolang bestaat? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Verder kijken dan bestaan

hoe kan je 46 miljard lichtjaar ver kijken als het heelal nog geen eens zolang bestaat? :D
Waar haal je dat dat iets ooit zo ver heeft kunnen kijken?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verder kijken dan bestaan

Buiten dat (waar ik ook nog nooit van gehoord heb overigens) geeft deze microcursus misschien een aardige basis voor wat uitleg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verder kijken dan bestaan

Buiten dat (waar ik ook nog nooit van gehoord heb overigens) geeft deze microcursus misschien een aardige basis voor wat uitleg.
Ik denk niet dat deze kan uitleggen hoe men 46 miljard lichtjaar ver kan kijken :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Verder kijken dan bestaan

hoe kan je 46 miljard lichtjaar ver kijken als het heelal nog geen eens zolang bestaat? :D
als het heelal nog geen eens hoelang bestaat? (46 miljard lichtjaar is een afstand, geen tijdsduur)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verder kijken dan bestaan

46 miljard jaar zal hij allicht bedoelen, zullen we maar aannemen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Verder kijken dan bestaan

Wikipedia zegt dat de straal van het universum niet 13,7 miljard lichtjaar is (zie misconceptions).

wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Verder kijken dan bestaan

Sybke schreef:Wikipedia zegt dat de straal van het universum niet 13,7 miljard lichtjaar is (zie misconceptions).

wikipedia
Wat betreft deze misconceptie:
78 billion light-years. This is a lower bound (not an estimate) for the size of the whole universe (not the observable universe). If the universe is smaller than the observable universe, then light has had time to circumnavigate it since the big bang, producing multiple images of distant objects in the sky. Cornish et al looked for such an effect at scales of up to 24 gigaparsecs (78 billion light years) and failed to find it. 24 gigaparsecs is simply the upper limit of the search space of this study; it has no physical significance.
Hoe kunnen ze iets op een schaal van 24 gigaparsec hebben onderzocht? (of is dat de misconceptie :D )
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Verder kijken dan bestaan

Het gaat daar allicht over de afstand waarop een supernova (of andere felle lichtbronnen) door de detector waarneembaar is.

Overigens, waar iha de misvatting in zit, is dat men vergeet de expansie mee te nemen: in de tijd dat het licht reist is het heelal geëxpandeerd, dus is de afstand van dat object op 'dit ogenblik' meer dan ct. Voor de geïnteresseerden, hij is
\(R(t_0)\int_{t_{e}}^{t_0}\frac{cdt'}{R(t')}\)
, met R de tijdsfunctie die je in de Robertson-Walker metriek ziet optreden. Voor een expanderend heelal is
\(R(t_0)>R(t')\)

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Verder kijken dan bestaan

Je kan het ook anders bekijken:

Je staat bijvoorbeeld in een lange gang van 46 meter. Geen deuren, niets, alleen maar een betonnen gang. Je ziet dus na 46 meter, een betonnen muur.

Dus nee, je kan niet verder kijken dan het bestaan..toch?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Verder kijken dan bestaan

Ik studeer geen sterrenkunde dus als ik blunders maak verbeter me.

Je kan pas iets zien als het voorwerp licht weerkaatst dus als er een voorwerp op ong. 46 miljard lichtjaar afstand licht weerkaatst naar ons doet het licht er dus 46 milard jaar over, maar aangezien het heelal nog niet zo oud is, is het licht nog onderweg. Dat in de veronderstelling dat er iets is op die afstand want ons heelal is nog niet eens zo groot, je moet er dus eigenlijk al vanuit gaan dat er meerdere heelals bestaan en die theorie staat (zover ik weet) nog maar in zijn kinderschoenen.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Verder kijken dan bestaan

We kijken natuurlijk naar sterren. Deze zenden zelf al licht uit, zodat geen reflectie meer nodig is (je ziet de zon ook niet doordat er zonlicht op reflecteert).

Ivm de opmerking van chilloBillo: die uitleg houdt dus geen rekening met expansie van het heelal. de fotonen worden als het ware mee gesleurd met de ruimte, waardoor hun afstand tot ons groter wordt dan ct. Dat is overigens niet superluminaal: snelheid is enkel lokaal meetbaar.

edit: als ik het nareken geraak ik trouwens maar aan 30 miljard lichtjaar, dus als iemand een referentie naar de berekening heeft, graag.

Berichten: 19

Re: Verder kijken dan bestaan

46 miljard jaar zal hij allicht bedoelen, zullen we maar aannemen.
ik bedoel je kijkt 46 miljard lichtjaar ver. het heelal bestaat nog maar zo'n 8 miljard jaar.

hoe kan je dan een ster zien die zover staat.

wij->0----------------46 miljard lichtjaar------------------0<-ster

het licht van de ster is dan dus nog maar hier /\ ongeveer.

hoe kan je hem dan zien?

het zevengesternte staat 440 lj ver die kan je ook zien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevengesternte

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Verder kijken dan bestaan

bobie schreef:ik bedoel je kijkt 46 miljard lichtjaar ver. het heelal bestaat nog maar zo'n 8 miljard jaar.

hoe kan je dan een ster zien die zover staat.

wij->0----------------46 miljard lichtjaar------------------0<-ster

het licht van de ster is dan dus nog maar hier /\ ongeveer.

hoe kan je hem dan zien?

het zevengesternte staat 440 lj ver die kan je ook zien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevengesternte
Over die ster op 46 miljard lichtjaar: simpel, je kan hem niet zien (als er daar al iets is op die afstand wat ook nog niet zeker is)

het zevengesternte is niet zo moeilijk te zien toch, het licht doet er 'amper' 440 jaar over om bij ons te geraken dus nu zie je die sterren zoals ze eruit zagen in 1568
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Verder kijken dan bestaan

het heelal bestaat ongeveer 14 miljard jaar. Ik vraag me trouwens af waarom mijn opmerking blindweg genegeerd wordt. Die ster op 46 miljard lichtjaar kan je dus wel zien (enfin: voorlopig onderschrijf ik dat voor bvb een ster op 29 miljard lichtjaar).

Reageer