Samendrukbaarheidscoëfficient

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Samendrukbaarheidsco

Waarom wordt bij de definitie van de samendrukbaarheidscoëfficient kappa.gif een min-teken ingevoerd ?
\(\kappa = - \frac{1}{V} \left (\frac{dV}{dp} \right)_T \)
Ik heb ook nog een tweede vraag, de dimensie van de samendrukbaarheidscoëfficient is gelijk aan Pa-1

Ik begrijp niet juist wat dat wil zeggen gaat de oppervlakte of het volume of ... verkleinen of vergroten of zoiets wanneer de druk verhoogd ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Samendrukbaarheidsco

Waarom wordt bij de definitie van de samendrukbaarheidscoëfficient kappa.gif een min-teken ingevoerd ?
ΔV is negatief als je iets samendrukt. We hebben blijkbaar een hekel aan negatieve coëfficiënten.
Ik heb ook nog een tweede vraag, de dimensie van de samendrukbaarheidscoëfficient is gelijk aan Pa-1

Ik begrijp niet juist wat dat wil zeggen gaat de oppervlakte of het volume of ... verkleinen of vergroten of zoiets wanneer de druk verhoogd ?
die dimensie van die coëfficiënt wil op zichzelf niks zeggen. Maar als je de eenhedenvergelijking van


\( \frac{1}{V} \left (\frac{dV}{dp} \right)_T \)
oplost, dan komt dat uit op 1/Pa. Dat móet dan wel de dimensie van k zijn, anders geldt de gelijkheid niet.

k x 100 geeft dus de procentuele volumeverandering per pascal drukverandering
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Samendrukbaarheidsco

Bedankt, ik begrijp het Jan !

Reageer