Inductie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Inductie

Toon aan:

Totale inductie treedt op in een set van twee geleidende evenwijdige vlakke platen op realtief korte afstand van mekaar waarvan één plaat geladen is en de andere elektrisch neutraal.

Wat ik al probeerde:

We nemen een gauss cilindrisch gaussoppervlak loodrecht op de neutrale vlakke plaat met één uiteinde in de plaat, en één er buiten (stel oppervlakte A). Vermits het hier gaat om een geleider in elektrostatisch evenwicht is het elektrisch veld in de neutrale plaat gelijk aan 0.

Verder weten we dat de geladen vlakke plaat (stel lading -q) een elektrisch veld creëert met grote
\(E=\frac{\sigma}{2\epsilon_0}\)
met epsilon de permitiviteit van het vaccuum.

Wat weten we nu over de flux van ons gaussoppervlak?

Door de mantel van de cilinder gaat geen flux, want de mantel staat loodrecht op de plaat, en de veldlijnen staan ook loodrecht op de platen. Verder weten we ook dat door het uiteinde binnen de plaat geen flux gaat, dus kunnen we zeggen over het uiteinde net buiten de neutrale plaat dat:
\(\Phi = EAcos(\theta) = Q_{in}/\epsilon_0 \Leftrightarrow \frac{\sigma}{2\epsilon_0} A = Q_{in}/\epsilon_0 \Leftrightarrow Q_{in} = A\sigma / 2 = -q/2\)
Trouwens:
\(\sigma\)
is de ladingsdichtheid van de geladen plaat.

Wat klopt hier niet? Ik zou namelijk moeten uitkomen dat Qin gelijk is aan +q, en ik kom -q/2 uit...
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductie

Het elektrische veld in de buurt van het oppervlak van een geleider met oppervlakteladingsdichtheid ( sigma) is:
\(E=\frac{\sigma}{\epsilon_{0}}\)
en dus niet:
\(E=\frac{\sigma}{2.\epsilon_{0}}\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductie

[attachment=1040:scan0006.jpg]

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Inductie

Volgens mij is die veldsterkte die jij aangeeft voor twee geladen platen met tegengestelde lading.. Hier in mijn cursus staat afgeleid dat punten rond een geladen plaat (dus zonder nog een plaat ertegenover) de kracht ondervinden die ik gaf (allé ja, het krachtveld, niet de kracht). Maar wanneer je twee tegengesteld geladen platen hebt, krijg je wat jij aangaf...

Tis dus nog niet helemaal duidelijk voor mij.

Alvast bedankt!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductie

[attachment=1041:scan0007.jpg]

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Inductie

Akkoord, dat geldt voor het elektrisch veld eerst en vooral aan het oppervlak van een geleider, en daarnaast is het ook nog eens voor een geleider met willekeurige vorm. Maar de twee platen bevinden zich toch niet aan de oppervlakte van elkaar? Volgens mij is de afstand hier dus te groot om de stelling te mogen gebruiken?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductie

Volgens mij is het veld tussen de 2 platen homogeen. Dat betekend dat de veldsterkte aan het oppervlak gelijk is aan de veldsterkte in elk willekeurig punt tussen de platen. Als je de veldsterkte afleid m.b.v. een gauss -cilinder , dat maakt het niet uit of je de lengte van de cilinder groter of kleiner maakt.

Misschien kun je de afleiding in je boek even scannen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Inductie

Ik ben er nog altijd niet uit hoe je kan aantonen dat er totale inductie optreedt bij een vlakke platen condensator (2 platen tegenover elkaar op kleine afstand) waarvan één plaat geladen is en één plaat neutraal is... Kan iemand helpen?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 23

Re: Inductie

Ik ben er nog altijd niet uit hoe je kan aantonen dat er totale inductie optreedt bij een vlakke platen condensator (2 platen tegenover elkaar op kleine afstand) waarvan één plaat geladen is en één plaat neutraal is... Kan iemand helpen?
Ik heb er een heel tijdje over nagedacht en begrijp je probleem. In het begin neem je een Gaussoppervlak en komt als conclusie uit dat de lading op de binnenkant van de tweede plaat +q/2 moet zijn. Je vergeet echter dat het elektrisch veld uiteindelijk
\(\frac{\sigma}{\epsilon_0}\)
moet zijn.

In het begin, wanneer beide platen gescheiden zijn is de lading homogeen verdeeld over de oppervlakte van de plaat (dus aan beide kanten). Wanneer je met deze plaat de andere nadert, leg je een E-veld aan in de tweede plaat die geleidend is, dus de ladingsdragers in de plaat zullen een tegengesteld E-veld opbouwen. Als de lading op de eerste plaat positief is, worden negatieve ladingen in de tweede plaat aangetrokken en deze zullen zich op het oppervlak van de plaat bevinden.

Als we veronderstellen dat alle lading zich bevindt aan de kanten van de platen aan de binnenkant, dan kan je een cilindrisch gaussopp. kiezen zoals in onderstaande figuur:
condensator.gif
condensator.gif (5.98 KiB) 609 keer bekeken
Aangezien de flux erdoor nul is, moeten de ladingen op beide platen gelijk zijn.

Reageer