Hoe kom ik aan een antwoord voor ...

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoe kom ik aan een antwoord voor ...

Hallo ik ben al een tijdje druk bezig met de bepaling van een factor die te halen moet zijn uit een opstelling. Als ik deze opstelling teken dan krijg ik een mooi wiskundig geheel met veel gonio enzo. Helaas lukt het mij steeds niet de factoren te bepalen, simpel omdat veel kennis over wiskunde diep is weggezakt. Iemand een idee waar ik hulp kan zoeken of een antwoord zou kunnen vinden?

Ik zal de situatie schetsen:

Een pijp (met een bepaalde dikte) wordt met een radionuclide (puntbron) onderzocht, deze staat op een bepaalde afstand van deze pijp en is niet op de middellijn van de pijp geplaatst. Achter de pijp loodrecht op de middellijn van de pijp is een lichtgevoelige plaat geplaatst (film) door de straling wordt zo een contour afbeelding gemaakt van de pijp op de film. Hierdoor worden ook twee wanddiktes afgebeeld. Nu is het de vraag als je de afgebeelde wanddikte opmeet welke factor je voor de bovenste en welke voor de onderste moet hanteren om uiteindelijk de werkelijke wanddikte van die pijp te bepalen. Als de opstelling zo is dat de radionuclide op de middellijn staat lukt het me wel, maar als dit niet het geval is lukt het me niet. :shock:

Iemand een idee waar ik het beste kan zoeken of vragen? Alvast dank voor de reactie.

Re: Hoe kom ik aan een antwoord voor ...

Ik heb nog maar e.e.a. geschetst ter verduidelijking.

Afbeelding

Reageer