Inschakelen van een rl-kring

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 27

Inschakelen van een rl-kring

Mijn vraag is vrij eenvoudig, daarom dat het nogal frustrerend is dat ik het niet snap.

Waarom loopt er een hogere initiële stroom bij het inschakelen van een RL kring(R en L in serie) met AC-bron?

Een verklaring aan de hand van formules mag, maar een fysische verklaring zou mij meer helpen in het

begrijpen van dit fenomeen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inschakelen van een rl-kring

Bij het inschakelen van een zelfinductie op een wisselspanning speelt het inschakelmoment een grote rol. Zoals bekend loopt (indien reeds ingeschakeld) de stroom 90 graden achter op de spanning. D.w.z. dat de stroom maximaal is op het moment dat de spanning nul is.

Als je nu een zelfinductie inschakelt op de nuldoorgang van de spanning, dan hoort op dat moment de stoom maximaal te zijn, maar die is dan ook nog nul. Ter compensatie gaat er dan een veel grotere stroom vloeien. Die overigens binnen ongeveer 10 perioden uitdempt tot de normale waarde.

Dit verschijnsel treedt in de elektriciteitsvoorziening b.v. op bij het inschakelen van grote transformatoren. Aangezien die dingen driefasig zijn is het niet mogelijk om de drie fasen allemaal op het gunstigste moment in te schakelen. Om deze z.g. inrushstroom te beperken wordt er soms vooraf een belasting aan de andere kant van de trafo verbonden, vaak in de vorm van een paar kilometer kabel.

Het is een beetje een janboerenfluitjes verklaring, maar wellicht helpt het je toch op weg.

Berichten: 27

Re: Inschakelen van een rl-kring

Dat was al een verhelderend antwoord.
Ter compensatie gaat er dan een veel grotere stroom vloeien.
Die compensatie, is dat dan om toch zo snel mogelijk die foute situatie(U en I tegelijkertijd 0) recht te zetten?

Om het fysisch uit te drukken, om de het magnetische veld in de spoel zo snel mogelijk op te kunnen bouwen?

Berichten: 45

Re: Inschakelen van een rl-kring

Hoe probeer je het op te lossen trouwens? Als je gewoon de differentiaalvergelijking (luswet kirchoff) opstelt, er een eenzijdige laplacetransformatie op loslaat dan krijg je mooi in een term apart het overgangsverschijnsel.

Reageer