Wet van Stefan-Boltzmann

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Wet van Stefan-Boltzmann

Goedendag, de Boltzmann formule luidt
\(P=\sigma T^4\)
Echter ik snap het niet helemaal.

Stel er zijn twee sterren van beide de zelde temperatuur maar andere omvang. Volgens de formule van Boltzmann zenden beide sterren hetzelfde vermogen uit. Maar ster 1 veel kleiner is dan ster 2 zou je zeggen dat ster 1 ook minder uitzendt aangezien het oppervlak ook kleiner is.

Zelfs de natuurkundeleraar wist niet wat hem overkwam toen deze vraag gesteld werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

Gaat het hier niet over de stralingswet van Stefan-Boltzmann
\(P=\sigma.T^4\)
waarbij P het uitgestraalde vermogen per eenheid van oppervlak gaat en
\(\sigma=5,67\times10^{-8}\frac{W}{m^2K^4}\)
?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

Waarschijnlijk bedoel je deze formule. Zoals kotje al aangeeft, is P de totaal uitgestraalde hoeveelheid energie per oppervlakte-eenheid, met dimensie
\(\mbox{Et}^{-1}\mbox{m}^{-2}\)
(vermogensdichtheid, 'power density').

Het lijkt me vreemd dat je natuurkundeleraar dit niet zou weten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

mooi, ik vermoedde al dat het per m² maar toen de natuurkunde leraar het uitlegde zei hij dat het het totaal uitgezonden energie van een ster was. Dit leek me stug om bovenstaande reden.

toch bedankt ik zal hem eens flink uitlachen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

toch bedankt ik zal hem eens flink uitlachen
:D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 624

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

Antoon schreef:mooi, ik vermoedde al dat het per m² maar toen de natuurkunde leraar het uitlegde zei hij dat het het totaal uitgezonden energie van een ster was. Dit leek me stug om bovenstaande reden.

toch bedankt ik zal hem eens flink uitlachen
Ik heb die 2 formules ook wel es doormekaar gehaald heur, zo raar is dat niet. Leraren maken ook wel es fouten, 't zijn net mensen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

Ik heb die 2 formules ook wel es doormekaar gehaald heur, zo raar is dat niet. Leraren maken ook wel es fouten, 't zijn net mensen.


Ik wou net zeggen, er zijn een heleboel formules in de natuurkunde en als jij mij in een willekeurig vakgebied gaat vragen hoe die twee met elkaar samenhangen dan weet ik niet of ik dat stante pede ook weer weet. Terwijl het voor mij korter geleden is dan voor die man waarschijnlijk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van Stefan-Boltzmann

Ik weet niet hoor, maar een leraar kent zijn eigen te doceren stof doorgaans door en door. Tuurlijk hoeft hij niet iedere formule in ieder vakgebied te kennen (dat is zelfs nergens voor nodig), maar juist in zíjn vakgebied wel. Als zij het hebben over de wet van Stefan-Boltzmann, zou de leraar dat wel mogen weten. Júist als Antoon zo'n vraag stelt als in dit topic; die vraag laat duidelijk zien dat er een tegenstrijdigheid optreedt...dat moet toch te denken geven.

Maar goed, dit is niet echt een zinnige discussie :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer