Smeltduur berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Smeltduur berekenen

Ik had even een vraagje. Kan je berekenen in welke tijdspanne een blok ijs (onregelmatige vorm) zou smelten? We hebben al wat proberen zoeken maar we geraken er niet uit. Iemand die raad weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Smeltduur berekenen

Voor een onregelmatige vorm kan ik je niet verder helpen, een simulatie programma wel.

Berichten: 5

Re: Smeltduur berekenen

Voor een onregelmatige vorm kan ik je niet verder helpen, een simulatie programma wel.


Welk is dat programma? pi.gif

Berichten: 8.614

Re: Smeltduur berekenen

Je hebt het toch niet toevallig nodig om een Porsche 911 Carrera Coupé te winnen?

Laat ik je alvast ontmoedigen: er spelen ontzettend veel parameters mee, die nooit allemaal meegerekend kunnen worden. Bovendien smelt het Q-ijsblok niet in een gecontroleerde omgeving, maar veranderen temperatuur, wind, luchtvochtigheid en andere belangrijke weersomstandigheden continu.

Zie ook deze topic over de vorige actie met een Q-ijsblok.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Smeltduur berekenen

Je hebt het toch niet toevallig nodig om een Porsche 911 Carrera Coupé te winnen?
Dan ga ik ook even een poging wagen :D .

Berichten: 8.614

Re: Smeltduur berekenen

Ik zou nog maar even wachten met die poging. Alhoewel het een pure gok blijft, vermoed ik dat je meer kans hebt als je langer wacht (tenzij iemand anders hetzelfde antwoord voor jou ga, al is die kans zeer klein).

PS: Wat ik nog vergat te vermelden: het ijsblok hoeft uiteraard niet volledig gesmolten te zijn vooraleer de sleutels vallen. Zie ook de vorige ijsblokactie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Smeltduur berekenen

Klintersaas schreef:Je hebt het toch niet toevallig nodig om een Porsche 911 Carrera Coupé te winnen?

Laat ik je alvast ontmoedigen: er spelen ontzettend veel parameters mee, die nooit allemaal meegerekend kunnen worden. Bovendien smelt het Q-ijsblok niet in een gecontroleerde omgeving, maar veranderen temperatuur, wind, luchtvochtigheid en andere belangrijke weersomstandigheden continu.

Zie ook deze topic over de vorige actie met een Q-ijsblok.
Porsche...welke porsche? :D Dat je het niet juist tot op de seconde kan berekenen weet ii, maar je zou toch ergens een indicatie moeten hebben. De gemiddelde maandtemperatuur van de voorbije jaren zijn gekend dus daar kan je je wel op baseren. Ik weet niet of de RV en wind een even grote invloed hebben op het smelten als de temperatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Smeltduur berekenen

Porsche...welke porsche? ;)
:D :D .
Dat je het niet juist tot op de seconde kan berekenen weet ii, maar je zou toch ergens een indicatie moeten hebben. De gemiddelde maandtemperatuur van de voorbije jaren zijn gekend dus daar kan je je wel op baseren.
Misschien wel maar vanaf de eeuwwisseling volgen de warme zomers en winters elkaar toch wel heel snel op, dus die gegevens zijn niet altijd even correct voor deze winter.
Ik weet niet of de RV en wind een even grote invloed hebben op het smelten als de temperatuur?
Die invloed zal waarschijnlijk niet zo groot zijn als de temperatuur maar als je allemaal die factoren bij elkaar gaat nemen zal dat toch wel een verschil uitmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Smeltduur berekenen

Kan je berekenen in welke tijdspanne een blok ijs zou smelten?
Doe smeltwater in een joulemeter. Voeg het ijs toe met een warmte-element dat vermogen P heeft.

Toegevoerde warmte = afgestane warmte

vermogen x tijdsduur =smeltwarmte per kg maal aantal kg.

tijdsduur = 334 kJ/kg x aantal kg ijs / vermogen.

Reageer