Inwendige energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Inwendige energie

Ik heb de volgende vraag waar je met juist of fout op moet antwoorden:

In een container gevuld met He gas (=ideaal gas) verhoogt men de temperatuur van 50°C naar 100°C. Hierdoor zal de inwendige energie verdubbelen

Ikzelf zou zeggen fout waar maar wanneer ik naar de 'correcte oplossingen' ga kijken is het fout. Heeft iemand hier een verklaring voor ?

Ik heb de volgende formule gebruikt:
\(U=n \cdot \Sigma f_E \frac{RT}{2} + E_{p,inter}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Inwendige energie

Jouw uitdrukking ken ik niet (wat is f_e?), maar ik zou zeggen: in een ideaal gas is de totale inwendige energie de gemiddelde kinetische energie (want per definitie heeft een ideaal gas geen potentiële energie: de deeltjes interageren niet met elkaar):
\(U=\left<\epsilon\right>=\frac{3}{2}Nk_BT\)
met T de temperatuur in Kelvin =>
\(\frac{U_2}{U_1}=\frac{T_2}{T_1}=\frac{373.15}{323.15}\neq 2\)
dus inderdaad is de bewering fout.

De oplossing zou zijn dat de bewering correct is?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Inwendige energie

die fE zijn het aantal vrijheidsgraden en bij een ideaal gas zijn dat er dus 3, waarschijnlijk dezelfde 3 als in jouw formule.

Ik gebruikte de ideale gasconstante en jij constante van Boltzmann dus eigenlijk zijn onze formules bijna identiek.

Als ik jouw redenering bekijk dan heb je idd gelijk.

Bedankt voor de verduidelijking Phys !

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Inwendige energie

Okee, inderdaad zijn dat er 3. Je moet vervolgens dus nog Ep=0 stellen. Maar wat bedoelde je nu hiermee?
Ikzelf zou zeggen fout waar maar wanneer ik naar de 'correcte oplossingen' ga kijken is het fout.
Jij dacht dat de bewering correct was? "Ikzelf zou zeggen fout waar" is een beetje vaag :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Inwendige energie

Jij dacht dat de bewering correct was? "Ikzelf zou zeggen fout waar" is een beetje vaag :D
Oei precies te snel willen typen :D .

Misschien kan ik dat morgen ook proberen op het examen, beide antwoorden geven en dan zeggen 'het juiste stond er toch tussen'. ;) .

Eigenlijk dacht ik dat de stelling correct was maar nu ik het zo zie staan ben ik er 100% van overtuigd dat het niet zo is. Ik zat in °C te denken en dan is 100/50 wel 2 maar als je de temperaturen naar Kelvin gaat zetten zoals het hoort in die formule dan komt je niet op 2 uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Inwendige energie

Ik zat in °C te denken en dan is 100/50 wel 2 maar als je de temperaturen naar Kelvin gaat zetten zoals het hoort in die formule dan komt je niet op 2 uit.
En dat is natuurlijk precies de 'valkuil' die men opgezet heeft :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Inwendige energie

En dat is natuurlijk precies de 'valkuil' die men opgezet heeft :D
Nu weet ik dat ook, daarvoor was ik er ingetrapt :D .

Toch al positief dat ik ze weet liggen die kuil zodat ik er morgen tijdens het examen niet intrap ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Inwendige energie

Zeker weten; succes met je tentamen (thermodynamica? of statistische mechanica? Ik heb over 3 weken tentamen Thermische Fysica (= thermodynamica + statist. mechanica))!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Inwendige energie

Zeker weten; succes met je tentamen (thermodynamica? of statistische mechanica? Ik heb over 3 weken tentamen Thermische Fysica (= thermodynamica + statist. mechanica))!
Bij mij zijn er niet zoveel opsplitsingen: gewoon fysica :D .

kinematica, dynamic, trillingen, stelsel van deeltje micro en macroscopisch en thermodynamica.

Reageer