Peltier element

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

Peltier element

hi,

Een kennis van mij heeft en peltier element en gaat deze gebruiken voor het coolen van zijn PC.

Ik vraag me nu af of dit wel nodig is.

Want naar mijn weten verplaatst een peltier element toch gewoon de warmte. Het ontrekt de warmte wel sneller en kan ervoor zorgen dat deze onder 0 zelf kan komen maar heeft dit ook gn nadelen?

en kost dit ook niet meer?

greetz,

vincent

Berichten: 12.262

Re: Peltier element

Een peltier element is een warmtepomp - deze verplaatst warmte 'tegen de wind in', dus van de koude naar de warmte kant. Dit proces kost energie, die ook als warmte vrijkomt. Gevolg is dus dat het geheel meer warmte produceert, maar dat deze warmte wel bij een hogere temperatuur vrijkomt en daarmee dus gemakkelijker af te voeren is middels bijv een heatsink en ventilator.

Nodig is het alleen als een oplossing zonder warmtepomp onpraktisch groot wordt, of wanneer je iets tot onder de omgevingstemperatuur wilt afkoelen. Bij pc's is dat zelden het geval, hardhandig overklokken daargelaten.
Victory through technology

Berichten: 19

Re: Peltier element

Ik weet dat een peltier element een warmte pomp is maar dus als ik het goed begrijp, als je dus niet echt hard gaat oc'en dan is het overbodig?

Het heeft dus dan ook gn zin om het te kopen? want van wat ik al gezien heb en gelezen kost het ook vrij veel en vraagt het ook wat stroom, niet?

En heeft dit element ook nadelen, buiten de kost prijs?

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Peltier element

Je hebt pas betere koeling nodig indien je pc zichzelf reboot door een te hoge temperatuur. En vaak kan je dan nog goedkoper af zijn met een betere luchtkoeler, koelvinnen of waterkoeling. Ik had eigelijk nog nooit gehoord van een warmtepomp in een computer, het lijkt me dus ook overbodig. Er is trouwens niks negatief aan een warme cpu/gpu.

Berichten: 19

Re: Peltier element

maar daar gaat het niet echt over. Ik weet dat het nutteloos is om het te doen maar hij gelooft het niet en daarom zou ik graag weten wat de voor en nadelen zijn want vind het niet op het i-net :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Peltier element

Volgens mij heeft benm dat al duidelijk gezegd:

+ Je koeling is niet afhankelijk van de omgevingstemperatuur (met een gewone luchtkoeler geraak je nooit onder de omgevingstemperatuur).

- Vraagt vrij veel energie ivm een standaard koeling

Berichten: 19

Re: Peltier element

ahja ok ik wou gewoon zekerheid zeg maar.

dus bedankt voor de reacties en dit is opgelost :D

Berichten: 12.262

Re: Peltier element

Het lijkt me inderdaad zelden nodig, als je een CPU op de aanbevolen snelheid laat werken dan kan dat (momenteel) altijd met gewone koeling (blokje met ventilator). Dit ligt hoogstens anders in bijvoorbeeld een zeer warme omgeving.
Victory through technology

Berichten: 407

Re: Peltier element

met het aanpassen van je koeling moet je ook een beetje oppassen. ik weet niet of het mogelijk is met een peltier element maar als je je temperatuur in je computer onder 0 brengt, is er geen probleem, tot de moment dat je element iets minder goed werkt of tot de stroom op een moment eens uitvalt en je gaat terug boven nul. condensatie van water op je cpu... niet zo gezond. er zijn verschillende voorbeelden online te vinden bij mensen die hun pc in een diepvrieser ingebouwd hadden of iets dergelijks waarna terug ontdooien alles naar de knoppen was.

En een computer moet in principe nooit onder kamertemperatuur gekoeld worden. ( ik concentreer mij nu op een maximum kamertemperatuur van 30 ° wat al hardstikke warm is..) als je computer rond de 40 ° of 50° en wanneer hard belast rond de 60° blijft met een gewone kooling, kan dit geen kwaad voor de computer..
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 19

Re: Peltier element

met het aanpassen van je koeling moet je ook een beetje oppassen. ik weet niet of het mogelijk is met een peltier element maar als je je temperatuur in je computer onder 0 brengt, is er geen probleem, tot de moment dat je element iets minder goed werkt of tot de stroom op een moment eens uitvalt en je gaat terug boven nul. condensatie van water op je cpu... niet zo gezond. er zijn verschillende voorbeelden online te vinden bij mensen die hun pc in een diepvrieser ingebouwd hadden of iets dergelijks waarna terug ontdooien alles naar de knoppen was.


Dit dacht ik dus al :D want Hij is dus van plan om met een aangepaste voeding van 180W een peltier element en een ventilator te voorzien van stroom :D

En ik heb dus hierover mijn twijfels of dit wel veilig is, zoals je al zegt.En als die voeding zou uitgaan of de ventilator werkt niet meer dan zal dat peltier element niet meer zo goed werken en zal zijn CPU kapot gaan, juist?

Reageer