Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 94

Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Op de bevestigingsplaat die je in de afbeelding kunt zien wordt een robot bevestigd. Deze robot oefent een gelijkmatig verdeelde belasting op de plaat uit. Zoals je kunt zien wordt deze gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken opgevangen. Nu is mijn vraag stel dat de last Q genoemd wordt, wat zijn dan de krachten die op ieder van deze dwarsbalken werken?

- Zijn dit voor al deze balken1/3 * Q? Of is deze verdeling anders, en zoja is hier een vaste maat voor?

De balken zijn identiek en worden op vaste afstanden van elkaar vast gelast.
Bijlagen
3_Dwarsbalken.jpg
3_Dwarsbalken.jpg (42.55 KiB) 1279 keer bekeken
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

neen, het is zeker niet Q/3. Het is immers hyperstatisch. De middelste ligger gaat het meeste kracht opvangen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Hier dacht ik zelf ook al aan. Maar hoe kan ik bepalen hoe groot de kracht is die de middelste balk gaat opvangen?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Hyperstatisch wil zeggen dat er meer onbekenden zijn dan vergelijkingen om de zaak op te lossen dat wil dus bv. zeggen dat de plaat waarop de robot staat kan vervormen en de zaak is moeilijk op te lossen. Als de plaat niet kan vervormen dan zal volgens mij de middelste dwarsbalk geen kracht ondervinden en de buitenste elk Q/2.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Oke, hij is dus statisch onbepaald. Nu kan ik deze berekening wel in een computerprogramma gooien (Catia V5)en de uitkomst overnemen maar ik zou het leuk vinden om het met pen en papier uit te rekenen. Kan ik geen aanname gebruiken?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Voor de plaat kan ik je niet helpen (ik heb voorlopig enkel met balken te maken gekregen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Voor de plaat kan ik je niet helpen (ik heb voorlopig enkel met balken te maken gekregen)


Hoe zou ik dit dan kunnen berekenen als ik de plaat weghaal en de robot op de drie balken rust?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 4.502

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Daar bestaan al jarenlang tabellen voor en wel in dit geval:

Eindopleggingen elk 3/8 ql en tussenopl. 2 x 5/8 ql,totaal dus 16/8 ql ,is dus tweemaal de tussenlengte l x q !

En aangezien jullie tegenwoordig zo ongebaseerd en raajend denken bekeek ik de opgaaf nog even en zag dat je redenatie uitging van een totaallast van Q en dan wordt de verdeling dus:

Q= 2 ql ofwel ql = 1/2 Q en dan is

elke eindoplegging 3/16 Q ( 3/8 x 1/2 Q)en tussenopl. 10/16 Q (10/8 x 1/2 Q)!

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

oktagon schreef:Daar bestaan al jarenlang tabellen voor en wel in dit geval:

Eindopleggingen elk 3/8 ql en tussenopl. 2 x 5/8 ql,totaal dus 16/8 ql ,is dus tweemaal de tuusenlengte l x q !
Dankjewel oktagon, maar omdat wij deze stof pas volgend kwartaal krijgen begrijp ik het nog niet zo goed. Voor zover ik begrijp is:

Q= gelijkmatig verdeelde belasting, in mijn gevaal 31.000 N/m

L = Lengte van de gelijkmatig verdeelde belasting

De middelste balk wordt het zwaarst belast met in totaal 10/8ql, maar als dit zo is dan wordt de middelste balk zwaarder belast dan de 31.000 N? (10/8* 31.000*1 = 38750 N) En dit kan niet.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 4.502

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Lees mijn verhaal nog eens goed: Q = 2 qL;Q is bij jou de totale belasting,je kunt dus in jou geval dan de belasting per meters uitrekenen is dus q=Q/2L en je vind dan de q,etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Ok, ik had de uitleg dus toch kunnen geven :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Je leert elke dag JHNBK,dus je krijgt eelt op je voorhoofd!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

:D wat is waar ik leer elke dag bij
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Oke merci, ik begrijp het nu helemaal.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 94

Re: Gelijkmatig verdeelde belasting over 3 dwarsbalken

Als ik er van uitga dat de robot de doorbuiging van de balk volgt kan ik de robot dus beter op twee dwarsbalken plaatsen dan op 3 (er vanuitgaande dat ik zo min mogelijk doorbuiging wil)? Bij twee dwarsbalken geldt nl. dat de eindopleggingen ieder 10/20Q zijn en bij 3 dwarsbalken geldt dat de grootste kracht 10/16Q is. Toch wel apart :D
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Reageer