Springen naar inhoud

Reactie van appelsap

• Log in om te kunnen reageren

Yoran

Yoran

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 12:53

Hallo,
ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken over scheikunde, en mijn onderwerp is dranken.
We hebben al verschillende proeven gedaan, en ik ben nu bezig met een proef waarin ik appelsap gedurende 48 uur in een kamer laat staan en de veranderingen vanaf uur 0 tot uur 48 bekijk. Tot nu toe heb ik gezien dat de appelsap donkerder en troebeler wordt, en bovendien zuurder ruikt.
Nu vroeg ik me af hoe dat komt dat deze veranderingen optreden. Komt het door bacterien of door iets anders?

Veranderd door Yoran, 09 januari 2008 - 12:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 14:53

Ik denk door oxydatie met de lucht.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Yoran

Yoran

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 16:23

Ik denk door oxydatie met de lucht.

ruikt het daar zuur door??

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 16:59

Neen, dat zou de bruinkleuring kunnen verklaringen maar niet de zuurvorming. Ik denk eigenlijk dat jouw topic beter past in biologie dan scheikunde. Als we het hebben over zuurvorming dan is er veel kans dat er bacteriele besmetting is opgetreden. Sommige micro-organismen kunnen zuur vormen uit glucose. Indien het suikergehalte van jouw appelsap zeer hoog is dan is er weinig kans dat er micro-organismen in kunnen overleven. Misschien doe je er goed aan om het suikergehalte van de appelsap te vermelden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2008 - 17:18

Ik denk dat die zuurvorming uit glucose ook redelijk gemakkelijk zonder bacterien kan plaatsvinden; verder kunnen allerlei andere stoffen in het appelsap na oxidatie zuur zijn gaan ruiken

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2008 - 17:36

Voor je aannames gaat doen over de zuurgraad van je oude appelsap, zou je de pH kunnen meten voor en na je 48 uur (let wel op de temperatuur: die moet gelijk zijn).
Twee dagen is overigens geen rare termijn voor een flinke bacteriegroei. Je appelsap is een mooi rijk medium voor veel bacterien en die zouden best eens zuren achter kunnen laten als gevolg van hun metabolisme. Of er een toename in het aantal bacterien is, zou je kunnen controleren door agar-platen of bouillon te enten met je appelsapcultuur vr en na de 48 uur staan. Als je dan nog verder wil gaan zou je kunnen gaan determineren (bepalen welke soort het is) in samenwerking met een klinisch ziekenhuislab of zelfs een biologisch laboratoriumschool (HLO) en dan kan je ook wat meer zeggen over het metabolisme van de bacterie in kwestie.
Als je het lief vraagt (kan je wel in contact brengen met iemand) mag je op mijn school wel komen testen denk ik :D

..is een wat meer solide aanpak dan ruiken aan je appelsap :D

Veranderd door Mrtn, 09 januari 2008 - 17:37

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Yoran

Yoran

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 11:47

Ik hoef geen uitgebreid onderzoek te doen hoor :D
Ik wilde gewoon weten hoe het komt dat de appelsap donkerder en troebeler is geworden ... en waar de zure geur vandaan kwam. Aangezien ik nog twee identieke proeven met andere dranken ga doen lijkt het me overdreven om bij elke proef de pH voor en na te meten, enz. enz.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9748 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2008 - 11:53

Nouja, zuur ruiken en zuur zijn in de zin van pH gaan wel vaak samen, maar het lijkt me toch beter zoiets te meten. Veel werk is het tenslotte ook niet.

Verder zou ik gewoon eens kijken wat dat troebele is onder een microscooop - met een beetje mazzel kun je het al zien door gewoon een druppel op een slide te mikken met een dekglaasje erop. Het gaat niet met alle organismen even gemakkelijk, maar je zou bijv wel kunnen bepalen of je oplossing aan het gisten is of dat er bacterien bezig zijn.
Victory through technology

Sfekky

Sfekky

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 13:34

Als het niet heel exact hoeft te zijn kan je de ph heel snel meten met een ph-stripje. Dat geeft je toch een indicatie en kan je zintuiglijke bevindingen staven.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8405 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2008 - 16:44

Als je wilt weten wat de bruin kleuring en de zuurtegraad van je appelsap veroorzaken is het verstandig om in ieder geval de pH te meten, (op t=0 en t=2dagen), vervolgens is het interessant om je appelsap onder verschillende omstandigheden te laten staan. Geautoclaveert en steriel met een lucht doorlatende dop erop (waar dus geen micro organismen door kunnen passeren). Als je appelsap er dan hetzelfde uitziet als in je controle, dan weet je dat het niet door micro organismen wordt veroorzaakt. Verder kan je je appelsap in een luchtdichte container stoppen en de lucht verdrijven met stikstof, observeer wat er dan gebeurt.

Om je conclusies helemaal sluitend te krijgen is het verstandig om je appelsap volledig microbiologisch te (laten) testen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures