Protests halt Dutch science park

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 269

Protests halt Dutch science park

A Dutch developer's withdrawal from a science park project is blamed on animal rights protesters.


Lees het volledige artikel...
Bron: BBC Science and Nature. www.BBC.co.uk

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Protests halt Dutch science park

Anti-animal testing protesters are reported to have targeted the homes of some Van der Looy staff.


Sciencelink was to be a 60m-euro (£45m;$90m) centre for life sciences.

Dat is wel verschrikkelijk jammer voor Venray...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Protests halt Dutch science park

Nu ook de gemeente het opgeeft lijkt het dat de dierenactivisten hebben gewonnen.


http://www.nu.nl/news/1527691/11/Venray_st...ciencelink.html


Persoonlijk vind ik dit jammer dat men in Nederland door het gebruik van geweld en intimidatie besluitvorming kan beïnvloeden.

Berichten: 12.262

Re: Protests halt Dutch science park

Het is zeker te betreuren dat dit zo gelopen is, slechte zaak voor nederland. Het onderzoek zal vast wel elders doorgaan, wellicht in omringende landen die wat kordater optreden tegen clubjes die bedrijven terroriseren.


Overigens vind ik het wel begrijpelijk dat investeerders en zelfs gemeenten zich terugtrekken als justitie eigenlijk niets aan dergelijke bedreigingen doet. Als we zo alle controversiele bedrijvigheid laten wegpesten vrees ik dat dat op termijn best een deukje in onze economie en werkgelegenheid kan slaan - ongetwijfeld een punt waarop het meer politieke prioriteit krijgt... even afwachten maar :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Protests halt Dutch science park

Persoonlijk vind ik dit jammer dat men in Nederland door het gebruik van geweld en intimidatie besluitvorming kan beïnvloeden.


Dat is niet "jammer", dat is een grof schandaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Protests halt Dutch science park

Inderdaad.

Het is een mooi streven om voor de dieren op te komen, maar zo dus niet.


Dit is een leuke site: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/135...-nederland.html

Merk op de foto van de lieve puppy (geen gemene rat)


De tabel van dierproeven in Nederland laat zien dat er enorm veel dieren zijn waarop getest word, het laat ook zien dat dit voor medische toepassingen is, zowel voor dieren als mensen. Maar ook voor de toxiciteit van stoffen te bepalen als het in het milieu komt.


Cosmetica doeleinden komt niet voor in het rijtje omdat dit al sinds 1997 verboden is in Nederland.


Ik vraag me dus af waarom men zo tegen dit test centrum is, als men al zoveel testdieren heeft in Nederland.

Ook, de wetenschappelijke doeleinden lijken mij erg positief voor zowel Mens, dier en natuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Protests halt Dutch science park

Sciencelink zal zich richten op het technologiegebied ”life science”. Life sciences zijn kennisintensieve wetenschappen waarbij levende organismen (bijvoorbeeld bacteriën, virussen of planten) of vormen van biologisch leven (bijvoorbeeld enzymen of DNA) worden onderzocht of gebruikt voor nieuwe producten of verbeterde productieprocessen.
Sciencelink moest een soort campus voor biotechbedrijven worden. Gemeente en provincie wilden er 60 miljoen euro in steken en hoopten op 400 hoogwaardige nieuwe banen. Er was echter sprake van dat het dierproevenbedrijf Harlan, dat nu nog in het Limburgse Horst is gevestigd, naar Venray wilde verhuizen. Daarop verklaarden mlitante dierenactivisten het hele project de oorlog.

Zo te lezen waren dierproeven maar een klein onderdeel van de Sciencelink campus. Dat mensen overgaan tot intimidatie vind ik zeer verwerpelijk. De samenleving kan alleen bestaan als ze bescherming biedt tegen geweld en dus ook tegen intimidatie. De groep die de actie heeft gepland en uitgevoerd is naar ik aanneem binnen de wet te vervolgen en te veroordelen tot gevangenisstraffen. Ik verwerp het aanzetten en uitvoeren van dierproeven trouwens eveneens. Helaas staat de Nederlandse wetgeving dierproeven toe. Wie tegen dierproeven is, zou naar mijn mening moeten proberen de wetgeving hieromtrent moeten proberen te veranderen, zoals de partij voor de dieren doet.


Ik vind zowel de intimiderende actievoerders, als degenen die aanzetten tot dierproeven verwerpelijk. De Sciencelink campus komt er wellicht niet. Toch kan naar mijn mening niet gezegd worden dat een van beide partijen heeft gewonnen.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer