Meerfasige systemen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 130

Meerfasige systemen

Als bij een meerfasig systeem dat geen gelijke weerstanden heeft de lijnstromen berekent moet worden en gegeven is de lijnspanning en die weerstanden hoe bereken je die dan?

Ik denk dat ik het door heb voor gelijke weerstanden... dat staat redelijk uitgelegd in mijn cursus, maar hier kan ik echt niet aan uit.

Zowel voor ster- als driehoekschakelingen

Ik ben u eeuwig dankbaar :D (overmorgen examen)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

Als de belasting in ster staat, transformeer je ze best naar driehoek. Dan wordt het vrij eenvoudig...

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

het probleem is dat ik ook niet weet hoe je zo'n driehoek moet uitwerken...

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

In een driehoekschakeling staat de lijnspanning over de weerstanden. Je kent de weerstand en de spanning erover, dus ken je ook de stroom erdoor. Reken alle stromen door de weerstanden uit. Nu hoef je alleen de stroomwet van Kirchow toe te passen om de lijnstromen uit te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

Ik heb wel nog een andere vraag. Stel je hebt een onevenwichtige belasting in ster en je wilt de lijnstromen berekenen. Is het dan noodzakelijk die ster - driehoek transformatie uit te voeren, of kan je het ook gewoon zo oplossen?

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

Ja zo dacht ik het ook op te lossen, maar dat komt niet uit (volgens de oplossingen in mijn cursus)... ik zal een voorbeeldje geven en mijn oplossing, probleem is dat ik geen tekening kan bijvoegen want mijn scanner is kapot

beschrijving van de tekening:

driehoekschakeling met in de linkse zijde een ohmse weerstand, in de rechtse een condesator en in de onderste een spoel, in de top komt lijn 1 toe, lijn 2 links onderaan en lijn 3 rechts onderaan

gegeven:

R=230 ohm, omega*L=57,5 en 1/(omega*C)=115 de effectieve waarde van de lijnspanning is 230V

mijn oplossing (in complexe notatie):

I1 (door de weerstand)=230/230=1A

I2 (door de condensator)=230/(-115 j)= 2 j A

I3 (door de spoel)=230/(57,5 j)= -4 j A

dus (Kirchoff): lijnstroom in lijn 1: I1 - I2=1-2j A, in lijn 2: I2 - I3=6 j, in lijn 3: I3 - I1=-1-4J

oplossingen die in de cursus staan: in lijn 1: 0,91+2,76 j A, lijn 2: 1,73-4,57 j A en lijn 3: -3,30+1,05 j A

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

Ben je zeker dat je lijnspanning 230V is, dit wel zeggen dat de bron ook in driehoek staatt. Je houdt er ook nergens rekening mee dat je lijnspanningen uit fase staan..

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

Ik heb alles dat gegeven is neergeschreven, ik dacht dat het er niet toe deed of de bron driehoek of ster geschakeld was, maar ik kan fout zijn... als het van belang is ben ik vrij zeker dat je mag aannemen dat ze driehoek geschakeld is, ik weet niet hoe je rekening kan houden met het uit fase staan van je spanning

of bedoel je dat de stromen een faseverschil van telkens 120° hebben? als het dat is zou nog 1 van mijn oplossingen juist moeten zijn niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

De lijnspanningen zelf staan 120° uit fase. Ik heb het proberen na te rekenen, maar ik kom niet de juiste uitkomst uit. Ben je zeker dat de opgave helemaal juist is.

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

ja, zeker... ik kan er ook helemaal niet meer aan uit

zucht

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

De kapitale fout die je in je berekening maakte was te veronderstellen dat de lijnspanningen op hetzelfde tijdstip allemaal even groot zijn. Dit is zeker niet het geval.

http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/t...t/actheorie.pdf

Bekijk deze site eens. Basiseigenschappen van een driefasige spanning begint vanaf paragraaf 2.3.

Succes

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

dat had ik nu door en het lukt me om een sterschakeling op te lossen, maar een driehoek komt nog altijd niet uit... omzetten komt ook niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Meerfasige systemen

Zolang ik geen uitwerking met tekening en zo van je krijg, kan ik moeilijk zien waar je in de fout gaat.

Berichten: 130

Re: Meerfasige systemen

ik weet het, maar ik zit op mijn kot en men scanner hier is kapot... maar ik zoek er wel nog wat op als ik tijd over heb (morgen examen)... eerst de andere dingen eens doen

toch heel hard bedankt redbok!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meerfasige systemen

ik weet het, maar ik zit op mijn kot en men scanner hier is kapot...
Tekenig kan je altijd vlug maken in paint en een berekening kan je typen in LaTex :D

Reageer