Wat is donker?

Moderator: Rhiannon

Wat is donker?

Wat is donker?

en dan géén antwoorden als: het tegen overgestelde van licht.....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is donker?

Dan maak je het wel moeilijk want het is donker als er weinig of geen waarneembaar licht is.

Heb je zelf trouwens iets in gedachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Wat is donker?

ondanks dat je expliciet vraagt naar het niet noemen van de vergelijking met licht denk ik dat dat redelijk onmogelijk is.

want hoe weet je dat is licht is als je niet weet wat donker is. hoe herken je donker als je nog nooit licht ervaren hebt?

dus ik denk dat donker de afwezig van licht is. of dat licht de afwezigheid van donker is.
denken is een hobby... en leuke hobby

Re: Wat is donker?

ik heb zelf niet zo snel een antwoord klaar liggen, want ik was

benieuwd hoe jullie er tegen aan zouden kijken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is donker?

Donker is gewoon afwezigheid van licht.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat is donker?

Inderdaad; je vraag klinkt een beetje als "wat is 2+3? En graag géén antwoorden in de trant van "5""
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Wat is donker?

Iets dat donker is kan ook geheim zijn. Als in--> verdonkermanen.

Re: Wat is donker?

jah daar hebebn jullie gelijk in,maar anders krijg je alleen

maar t antwoord licht,licht en nog eens licht. En misschien zijn er mensen die

er anders over denken....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is donker?

Ik denk dat niemand je hier zal komen vertellen dat "donker" een boterham met choco is.

Click me!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wat is donker?

Donker is een oppervlak dat alle golflengten volledig absorbeerd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Wat is donker?

Valt me tegen dat meesten van de typers niet de overdrachtelijke zin van donker inzien of ts bij te staan zijn vraagstelling te verhelderen.

Het moet mi mogelijk zijn donker te definieren, zonder het begrip te vergelijken met haar tegendeel. Daardoor definieert men het begrip niet maar positioneert het. Mogelijke antwoorden die voldoen aan de beperking die ts ons oplegt zijn dus hoe men donker ervaart, waarin donker en licht verschillen en wat zij gemeen hebben en wat donker impliceert.

Re: Wat is donker?

die mensen hou je altijd..........

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Wat is donker?

die mensen hou je altijd..........


Nou doe je best zou ik zeggen alfa.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat is donker?

Het moet mi mogelijk zijn donker te definieren, zonder het begrip te vergelijken met haar tegendeel. Daardoor definieert men het begrip niet maar positioneert het.
Nee hoor. Dat zou pas het geval zijn als we 'licht' uitleggen als 'afwezigheid van donkerte'.

Dat doen we echter niet: licht is goed (natuurkundig) te verklaren. Er zijn allerlei verschillende soorten licht, variërend van verschillende kleuren tot verschillende intensiteiten.

Er zijn allerlei soorten manifestaties van 'licht', terwijl 'donker' slechts één ding is: afwezigheid van licht (waarbij het tevens, theoretisch gezien slordig maar praktisch gezien onvermijdelijk, wordt gebruikt voor 'weinig licht'), d.i. intensiteit nul.

Dit is dus een heel anders geval dan begrippen die echt elkaars tegendeel zijn, zoals 'goed' en 'slecht'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Wat is donker?

Licht en donker zijn afbeeldingen van iets anders, namelijk van het aantal lux. Je zou kunnen stellen dat 0 lux duisternis voorstelt en 1 lux schemering of dageraad.

Van licht en donker spreekt men ook voor de verschillede fases van de eclipse. Na zonsondergang is het dan donker, ongeacht of je onder een lantaarnpaal staat.

Het is dus heel goed mogelijk licht te defnieren zonder daarbij het woord donker te gebruiken.
Nee hoor. Dat zou pas het geval zijn als we 'licht' uitleggen als 'afwezigheid van donkerte'.
Waarom dan pas?

Reageer