B splines

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

B splines

Dit is wel voor iemand die wat tijd heeft denk ik...

mijn vraag;

Ik heb nu al verschillende keren onze theorie van B-splines gelezen maar ik snap het nog steeds niet...De bedoeling is dus dat je eerst functietjes gaat zoeken van de eerste orde om zo functies op te bouwen van de 2e 3e of 4e orde?

enfin als iemand is in practische taal zou kunnen uitleggen wat de hele werkwijze omtrent b-splines is zou ik toch zeer dankbaar zijn...

(sorry als het geen concrete vraag is maar ik zou niet weten wat concreet te vragen... :D )

Berichten: 45

Re: B splines

Komt het er niet gewoon op neer je kromme op te splitsen in stukjes, elk stukje benaderen door een polynoom en dan op te leggen dat in twee opeenvolgende segmenten continuïteit moet zijn, continue afgeleide, kromming, enz? (ik kan het nu ook over splines hebben zit wat ver)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: B splines

Er zijn verschillende conventies voor de betekenis van "B-Splines", maar wat jij bedoelt zijn denk ik Bézier splines. Die worden inderdaad opgebouwd vanuit lagere ordes naar hogere.

Hier wat wiskunde. In de meeste praktische toepassingen houdt het bij kwadratisch trouwens al op (want vloeiend, nauwkeurig genoeg, en niet rekenintensief).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: B splines

Heb je misschien hier iets aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 72

Re: B splines

Hallo, ook ik worstel met B-splines. Niet zozeer met de theorie maar wel met de oef., wat waarschijnlijk

voortkomt uit een slechtere kennis van de theorie dan ik denk. Dit is de oef.:

Afbeelding

Wat ik niet snap is hoe je uit die gegevens (kan natuurlijk wel uit die tabel aflezen) kan afleiden wat daar allemaal in die oplossing staat. Daar zit ergens iets wat ik mis..

Berichten: 2.746

Re: B splines

wat verwacht je nog meer van gegevens?

Je hebt je knooppunten gegeven, de graad, je kromme moet waarschijnlijk glad zijn overal, dus afgeleide in begin en eindpunt zijn gelijk. Verder kan je daar alles uit afleiden. Uit de def van Cox-De Boor en eventueel uit gekende eigenschappen, kan je dan heel de kromme opstellen.

Met de uitwerking kan ik je niet echt helpen. Bsplines heb ik al lang uit mijn hoofd verbannen :D

Berichten: 72

Re: B splines

Hoe bepaal je bijvoorbeeld die N2(t5)?

Berichten: 72

Re: B splines

Niemand?

Berichten: 2.746

Re: B splines

Bsplines is iets wat niet zo veel gegeven wordt op school. En degenen die het ooit gezien hebben kunnen er na een tijdje bijna niets meer van, zeker zonder cursus naast zich. :D

N2 kan je bepalen door cox-de boor 2 maal toe te passen denk ik.

en dan steek je er t5 in als argument?

Berichten: 220

Re: B splines

Zit je aan de KU leuven? Heb je de cursus Analyse 1?

als je wil weten wat N(ti) is dan moet je 1/6*c(i-3)+4/6*c(i-2)+1/6*c(i-1).

Die c'tjes zijn toch gegeven in de tabel?

Het is altijd 1/6 1/4 en 1/6

Kan je specifieker zijn over wat je niet kan?

Berichten: 72

Re: B splines

phenomen schreef:Zit je aan de KU leuven? Heb je de cursus Analyse 1?

als je wil weten wat N(ti) is dan moet je 1/6*c(i-3)+4/6*c(i-2)+1/6*c(i-1).

Die c'tjes zijn toch gegeven in de tabel?

Het is altijd 1/6 1/4 en 1/6

Kan je specifieker zijn over wat je niet kan?
Inderdaad :D . Ik snap niet hoe je die eerste drie regels uit de oplossing kan halen, de assistent heeft bij ons splines overgeslagen.

Berichten: 220

Re: B splines

Er is gegeven u=10. je weet dat ti=2*i.

Dus we spreken hier dus over t5.

We krijgen 2 kolommen in de tabel, 1 voor x en 1 voor y.

als je dan de positie van het karretje wil dan doe je voor de x coordinaat

x= (1/6)*c2+(4/6)*c3+(1/6)*c4 voor de y coordinaat hetzelfde. maar niet c maar d. Ik kan je moeilijk hier uitleggen waarom dit is, maar het is met dit soort oef altijd zo.

de afstand h tussen 2 knooppunten is het getal 2, dit is gegeven door ti=2*i. (ti=h*i)

ps: mijn uitleg is over het algemeen onduidelijk sorry daarvoor

groeten

Berichten: 72

Re: B splines

phenomen schreef:Er is gegeven u=10. je weet dat ti=2*i.

Dus we spreken hier dus over t5.

We krijgen 2 kolommen in de tabel, 1 voor x en 1 voor y.

als je dan de positie van het karretje wil dan doe je voor de x coordinaat

x= (1/6)*c2+(4/6)*c3+(1/6)*c4 voor de y coordinaat hetzelfde. maar niet c maar d. Ik kan je moeilijk hier uitleggen waarom dit is, maar het is met dit soort oef altijd zo.

de afstand h tussen 2 knooppunten is het getal 2, dit is gegeven door ti=2*i. (ti=h*i)

ps: mijn uitleg is over het algemeen onduidelijk sorry daarvoor

groeten
Je uitleg is prima, dank je wel!!

Reageer