Onstaan van de tijd

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Onstaan van de tijd

Hallo mensen,

Ik weet niet of ik dit onderwerp wel juist plaats, maar ik hoop dat iemand mij hierover een antwoord en een uitleg kan geven.

Mijn vraag is namelijk: Hoe is de tijd onstaan en hoe berekenden ze de tijd?

Alvast bedankt!

Groetjes, Anneli

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Onstaan van de tijd

Ruimte en tijd kun je samen als 1 geheel zien, dat noemen we "ruimtetijd". Dat is dus het universum, dat onderhevig is aan tijd. Eigenlijk het universum op alle momenten samen (verleden, heden, toekomst).

HOE dat geheel ontstaan is weten we niet. Wel dat de tijd een begin heeft, en dat de ruimte heel klein begon en na het begin uitdijde.

Wat bedoel je met "hoe berekenden ze de tijd"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 166

Re: Onstaan van de tijd

Misschien bedoelt de TS wanneer de mensen voor het eerst tijd en de klok gingen gebruiken, ipv bijvoorbeeld de locatie van hemellichamen checken.

En met berekenen, hoe is ooit voor het eerst de 24 uur bedacht en wie heeft bedacht dat een uur 60 minuten duurt etc.

Op zich wel goede vraag denk ik.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Onstaan van de tijd

Volgens mij komt dat van de Babyloniërs, die met 12- en 60-tallige stelsels werkten (en waar eigenlijk best voordelen zitten ten opzichte van het 10-tallige stelsel dat wij gebruiken).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 8.614

Re: Onstaan van de tijd

Tijd is zo'n fundamenteel gedeelte van ons wereldbeeld dat het zeer moeilijk is om een definitie te geven die zowel het wetenschappelijke als het filosofische aspect omvat.

De vraag "Hoe is tijd ontstaan?" vind ik in zekere zin een beetje raar. Tijd is namelijk niet "ontstaan", maar het is gewoon (wetenschappelijk gezien) een grootheid die enkel te definiëren valt in termen van meting en eenheden. Waarschijnlijk is je vraag dus "Hoe en wanneer is men tijd beginnen meten?". Daarvoor:
Volgens mij komt dat van de Babyloniërs, die met 12- en 60-tallige stelsels werkten (en waar eigenlijk best voordelen zitten ten opzichte van het 10-tallige stelsel dat wij gebruiken).
Oorspronkelijk kwam het van de Soemeriërs (die hun kennis inderdaad aan de Babyloniërs doorgaven).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer