Vgl van cirkel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

Vgl van cirkel

hallo

ik zit hier met een cirkel (y-5)^2+(x-5)^2=25 nu wil ik deze vergelijking expliciet schrijven in functie van y.

hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Vgl van cirkel

Het volledige stuk met x erin naar de andere kant, dan de vierkantswortel nemen van beide kanten en daarna de -5 naar de andere kant en je hebt een vgl in de vorm van y = ... (2 mogelijkheden, aangezien je een positieve en een negatieve wortel kan trekken).
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 220

Re: Vgl van cirkel

ja, redelijk simpel dus zoals ik al had verwacht. ;)

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vgl van cirkel

Wat is je domein nu?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 220

Re: Vgl van cirkel

ik denk

-5<=x<=+5

juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vgl van cirkel

\((y-5)=+\sqrt{25-(x-5)^2}\ \mathbf{and}\ -\sqrt{25-(x-5)^2} \)
Vul eens -5 in voor x.

Om de domein te bapalen moet je weten dat wat onder de wortel staat groter of gelijk aan 0 moet zijn.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 220

Re: Vgl van cirkel

ah ja

0<=x<=10 want (x-5)^2 moet kleiner zijn dan 25

iets te snel geweest, goed dat je er aan dacht het me te vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vgl van cirkel

phenomen schreef:ah ja

0<=x<=10 want (x-5)^2 moet kleiner zijn dan 25 mag ook gelijk zijn aan 25

iets te snel geweest, goed dat je er aan dacht het me te vragen.
Verder is het goed ;)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vgl van cirkel

ik zit hier met een cirkel (y-5)^2+(x-5)^2=25 nu wil ik deze vergelijking expliciet schrijven in functie van y.
Toch even benadrukken dat het voor een cirkel niet mogelijk om y als functie van x te geven, bij een vaste x horen immers twee y-waarden. Vandaar dat je bij het "oplossen naar y" uiteindelijk "twee takken" krijgt, de positieve helft van de cirkel en de negatieve helft (deze zijn apart wel allebei functies).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer