Hoe invoeren in ti84

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Hoe invoeren in ti84

Hallo

Ik hoop dat hier toch iemand wilt vertellen wat ik moet doen om die lijst 1 in te voeren in mijn TI84

Een steekproef van 200 data uit een normaal verdeelde populatie met gemiddelde μ = 200 en standaardafwijking σ = 10 wordt naar je rekentoestel gestuurd in lijst L1.

Hoe moet je dat doen met je TI84 want ik moet er nog een boxplot van maken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoe invoeren in ti84

De TI-connect software installeren op je pc

Je TI aan de pc hangen met de linkkabel

De lijst met gegevens ga je rechts op klikken, Send To TI Device selecteren.

Dan gaat hij automatisch connectie zoeken normaal en kan je de lijst verzenden.

Als je dan je boxplot gemaakt hebt dan kan je normaal ook met de TI connect software een screenshot van je rekenmachine maken, zo kan je eventueel de afbeelding van je scherm invoeren in je (huistaak, ... ?)

Berichten: 609

Re: Hoe invoeren in ti84

Je mag enkel gebruikmaken van uw TI84 en geen computer is verboden op het examen

Dus hoe voer ik die data in mag willekeurig zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoe invoeren in ti84

Stef31 schreef:Hallo

Een steekproef van 200 data uit een normaal verdeelde populatie met gemiddelde μ = 200 en standaardafwijking σ = 10 wordt naar je rekentoestel gestuurd in lijst L1.
Stef31 schreef:Je mag enkel gebruikmaken van uw TI84 en geen computer is verboden op het examen

Dus hoe voer ik die data in mag willekeurig zijn
Blijkbaar verkeerd begrepen.

Heb je die 200 waarden dan op papier ?

Je rekenmachine kan die zelf simuleren maar dat weet ik niet meer vanbuiten hoe dat moet, heb je daar niks voor in de les gezien ?

Berichten: 609

Re: Hoe invoeren in ti84

gevonden : randInt()

Dan nog een vraagje:

Definieer het 3de kwartiel voor de steekproefdata en populatie

a) steekproefdata heb ik de oplossing al : Q3 = Q1 + 1.5(Q3 - Q1)

Hoe doe je dat met de populatie?

Berichten: 609

Re: Hoe invoeren in ti84

Hallo

Niet voor school maar wil weten hoe je in een bedrijfsituatie dat probleem kunt aanpakken

Ik heb het volgende probleem:

Een nieuwe vulmachine wordt aangeschaft, de inhoud van de flessen is normaal verdeeld met gemiddelde µ = 1503 ml en 98% van de flessen bevat meer dan 1500 ml. Bepaal de standaardafwijking van die normale verdeling.

Dit is gegeven : huidige sigma van 4 en een µ = 1505

Mag met de rekenmachine worden gedaan:

Ik doe het volgende :

1) InvNorm(0.98) = 2.053

2) Normalcdf(1500, 10^99, 1503, x)

Hoe haal ik die x daaruit?

Ben ik juist van werkwijze?

Berichten: 609

Re: Hoe invoeren in ti84

Kan iemand dat eens bekijken als ik de juiste wekwijze heb gedaan?

Berichten: 22

Re: Hoe invoeren in ti84

Persoonlijk weet ik zo'n opgave (voorlopig) alleen met de TI-84 op te lossen, dus ik kan niet zeggen of je het goed doet, ik kan je wel zeggen hoe je zoiets in de TI-84 berekent:

Je gaat naar Math>Math>0:Solver. Je krijgt nu een zogenaamde Equation Solver te zien. Als het goed is staat er dit op je scherm:

EQUATION SOLVER

eqn:0=

vul na het =-teken het volgende in: E-normalcdf(A,B,C,D).

Druk op het pijltje naar beneden. Je krijgt nu een schermpje te zien waarop je waardes voor A t/m E kunt invullen. Hierbij is:

E = het percentage (0,98)

A = linker grens (1500)

B = rechter grens (10^99)

C = gemiddelde (1503)

D = standaardafwijking

Jij wil D weten, dus je vult de rest in, dan zet je de "cursor" bij D en druk je Alpha>Enter (Solve). Dan lost de rekenmachine D voor je op. Als je dit op een toets gebruikt moet je duidelijk aangeven wat je allemaal doet.

Berichten: 609

Re: Hoe invoeren in ti84

Geef eens een voorbeeld want hij wil dat niet oplossen voor me

Ik heb ook een TI89

Berichten: 4.246

Re: Hoe invoeren in ti84

normalcdf(1500, 1E99, 1503, 1.460743319) = 0.98
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 22

Re: Hoe invoeren in ti84

Een machine vult tubes met tandpasta. De machine hanteert een gemiddelde van 100 gram per tube, met een standaardafwijking van 2,3 gram. Hoeveel gram zit er maximaal in de 20% tubes waar het minste tandpasta in zit?

Dus, de rechtergrens is in dit geval gevraagd.

Dan ga je dus naar Math>Math>Solver en je vult in:

0=E-normalcdf(A,B,C,D)

E=0,20

A=-10^99

B= x (gewoon 0 invullen)

C= 100

D= 2,3

dan zet je de "cursor" op de 0 die je bij B hebt staan, en dan druk je Alpha>Enter, wat dus Solve geeft. Als het goed is gaat je rekenmachine het nu voor je oplossen (het duurt wel even) en komt er een antwoord uit (in dit geval B=98.06).

Reageer