Allergische reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 758

Allergische reactie

Bij sommige mensen is er na een wespensteek sprake van een anafylactische (allergische) aanval. Een van de veelkomende uitingen van het lichaam zijn verwijding van de bloedvaten en of als gevolg bewusteloosheid.

Zo las ik dat het verwijden van de bloedvaten, een verlaagde bloeddruk tot gevolg heeft hetgeen gevaarlijk zou kunnen zijn voor de toevoer van stoffen naar de weefsels. Er werd in het betreffende artikel verder niet ingegaan waarom dit zo gevaarlijk was.

Ik vermoed dat het komt omdat door de lagere bloeddruk, diffussie (om het dan maar zo te noemen) bemoeilijkt wordt en stoffen dus minder goed worden afgegeven.

Uiteraard is dit maar een greep uit volgens mij een groot assortiment van mogelijke verklaringen,

heeft iemand een andere verklaring, ik ben namelijk erg benieuwd!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Allergische reactie

Het verlagen van de bloeddruk heeft meerdere effecten, maar ik verwacht dat het grootste effect is dat de stromingssnelheid van het bloed enorm afneemt. Het nare daarvan is dat het bloed lokaal o.a. zijn zuurstof kwijt is en dat wordt maar niet aangevuld (in de hersenen is dat extra gevaarlijk). Of het echt zo'n vaart zal lopen durf ik niet te zeggen.

Een ander effect is dat allerlei evenwichten gaan verschuiven die te maken hebben met de bloeddruk en daarmee zal het uitwisselen van stoffen tussen bloed en weefsels veranderen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 758

Re: Allergische reactie

en met betrekking tot perfusie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Allergische reactie

Heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 32

Re: Allergische reactie

Anafylactische shock --> bloeddruk valt naar 0, en dan zit je met een probleem: geen transport nutriënten, geen transport O2 en CO2 ... en een tekeningetje hoeft er niet bij veronderstel ik. Daarom gaat men bij een anafylactische shock adrenaline inspuiten (zorgt voor vasoconstrictie --> bloeddrukverhogend).
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Reageer