Zijn die oefeningen juist opgelost?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Zijn die oefeningen juist opgelost?

Hallo studenten en anderen

Wil graag weten als mijn oefeningen correct zijn opgelost:

Hier mijn oplossingen van de vragen:

b) In een grote stad zijn gemiddeld jaarlijks 2 branden. Hoe groot is de kans dat er volgend jaar meer dan 3 branden zijn?

Mijn oplossing : poissoncdf(2; 3.5) = 0.85712

c) Een meerkeuzetoets bestaat uit 12 vragen, elke vraag bevat 5 mogelijke antwoorden.

Om geslaagd te zijn moet men minstens 8 vragen correct beantwoorden.

Jan is zeker van het correcte antwoord bij 2 vragen en moet lukraak gokken voor de overblijvende 10 vragen.

Bepaal de kans dat Jan geslaagd is.

Mijn oplossing : 1 - binomcdf(12; 1/5; 8.5) = kom zeer klein getal uit raar !!!!!

Kan iemand eens naar mijn oplossingen kijken alsook de vorig bericht die ik heb opgestuurd waar ik die sigma niet vind?

Met vriendelijke groeten

Stephane

Berichten: 22

Re: Zijn die oefeningen juist opgelost?

poissoncdf heb ik nog nooit van gehoord, dus daar kan ik niet mee helpen. De tweede oefening wel.

Jan weet 2 van de 8 benodigde antwoorden, dus hij moet nog 6 van de overige 10 vragen goed gokken. Je binomcdf moet dus anders ingevuld worden.

Waarom heb je 8,5 genomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zijn die oefeningen juist opgelost?

Mijn oplossing : poissoncdf(2; 3.5) = 0.85712
Moet zijn: 1-poissoncdf(2;3)

Bij poissonverdeling werk je niet met gebroken getallen of continuïteitscorrecties o.i.d., en de cdf (cumulated distribution function) is de kans ;) 3, terwijl jij de kans op groter dan 3 nodig hebt, vandaar dat je één min die kans neemt.

Overigens geen idee in welk programma je dat poissoncdf gebruikt, maar in Excell of OpenOffice is de notatie andersom: 1-POISSON(x;mu;1) of in jouw context 1-POISSON(3;2;1)

(die ;1 is om er cdf van te maken, met 0 krijg je de normale kans)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer