(Middeleeuwen) De Kruisridders

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

(Middeleeuwen) De Kruisridders

We hebben weleens gehoord over de Heilige graal, of de Ark des Verbond, of de Verlichting tijdens de Middeleeuwen. Een grote groep edelen in Europa, bekend onder de naam "De Orde van de Tempeliers", beter bekend onder de naam "De Kruisridders", of De Ridderschap van God.

Op http://www.seti2.nl/kruisridders.htm vindt u meer over dit onderwerp, het is zeer uitgebreid.

Berichten: 1.404

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Alexander,

Serieuze geschiedenis wordt niet gevonden op het www.seti2.nl

In werkelijkheid hebben kruisridders en tempeliers niets te maken met mytische elementen als de heilige graal enz.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 717

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

peterdevis schreef:Alexander,

Serieuze geschiedenis wordt niet gevonden op het www.seti2.nl

In werkelijkheid hebben kruisridders en tempeliers niets te maken met mytische elementen als de heilige graal enz.
hmmm, dat hangt er vanaf wat je als heilige graal ziet. De tempeliers pretenderen o.a. de oorsprong van het christendom in handen te hebben. Wat dat dan ook moge zijn...

Officieel zijn de tempeliers opgericht om de kruistochtvaarders te beschermen, maar dat is een dubieus gegeven.

Mee eens dat de betreffende site niet erg serieus genomen hoeft te worden.

Berichten: 1.286

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Dan vraag ik mezelf af: hoe ze dan rommel op het internet kunnen zetten dat riekt naar geschiedvervalsing. Ik mag aannemen dat de wetgeving hierover duidelijk is, wellicht een idee op een aparte topic te openen als waarschuwing tegen dit soort praktijken.

Berichten: 717

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Het internet staat toch vol onzin? Het is vaak hard zoeken naar iets wat waar is.

Berichten: 656

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Internet is een vrij medium.

Ik heb soms wel een dagtaak om met name over de reformatie wat dingen recht te zetten, omdat mensen klakkeloos websites geloven.

In het algemeen is er zoveel onzin en historische onjuistheden over die perioden...

Maar goed, zomaar opzoeken op internet is niet betrouwbaar, Kijk altijd goed of er bronvermeldingen op de site staan, en of de site aan een betrouwbare instantie is gekoppeld.

Als ik een scriptie maak over een onderwerp moeten mijn bronnen ook uit boeken komen, ik mag wel wat van internet gebruiken, maar er moet zeker erkende literatuur op staan.

Als er geen bron vermelding op staat dan zou ik direct al skeptisch zijn.

Uiteindelijk moet de stof een basis van primair geschreven bronnen hebben... Dat moet terug te vinden zijn!

Berichten: 1.286

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Als onderzoeker ben je zelfs verplicht om bronnen te noemen, hetzij uit literatuur, zoals jij noemde OneStep.., maar ook uit archiefonderzoek, document, inv. nr., folio etc. Maar deze info is off-topic, maar wel belangrijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Is het niet de taak van de wetenschap om iets te onderzoeken alvorens conclusies te trekken?

Berichten: 1.286

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Is het niet de taak van de wetenschap om iets te onderzoeken alvorens conclusies te trekken?


Ja, want het verrichten van onderzoek, het vergaren van de benodige informatie kan je die informatie beoordelen. Zo ga ik te werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

ontopic aub!

De kruisridders ondernamen toch kruistochten om jeruzalem te bevrijden van de Saracenen? heidenen, volgens de kruisridders....Er zijn honderden graal-theorien, en daarvan houden er vast een flink aantal verband met de kruisridders en hun tochten, maar volgens mij is het nog nooit aangetoond dat er verband was!
Appareo decet nihil munditia?

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Ik heb het stuk gelezen totdat de naam "Priorij van Sion" mijn oog

raakte, toen wist ik dat een deel van deze site net als een groot deel van "The da Vinci code" een hoax is. De bloedlijn van Jezus Christus die ze gevonden hebben is net zoals de Priorij van Sion verzonnen door een Fransman die Pierre Plantard heet. Heel veel mensen inclusief Dan Brown (schrijver da vici code) en ikzelf hebben het geloofd maar de "dossiers secrets", het document waar heel deze theorie en de da vinci code op gebaseerd is, is NEP. Het is gewoon echt maar 1 map met documenten die door die Pierre Plantard gefaked is.

Wel jammer..... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Die site gaat niet over Geschiedenis maar over fictie. Als je onder de titel "boeken" kijkt, zie je dat hij daar alleen maar romans staan heeft. Ofwel begrijpt die webmaster het verschil niet tussen een geschiedenisboek en een historische roman.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 11

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Voor een aardig zicht op de tempeliers en de ontkrachten van veel van de mythen die daarom heen verweven zitten zie het volgende boek: "De tempeliers, Afrekening met een legende van Koert ter Veen

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Ik heb het stuk gelezen totdat de naam "Priorij van Sion" mijn oog

raakte, toen wist ik dat een deel van deze site net als een groot deel van "The da Vinci code" een hoax is. De bloedlijn van Jezus Christus die ze gevonden hebben is net zoals de Priorij van Sion verzonnen door een Fransman die Pierre Plantard heet. Heel veel mensen inclusief Dan Brown (schrijver da vici code) en ikzelf hebben het geloofd maar de "dossiers secrets", het document waar heel deze theorie en de da vinci code op gebaseerd is, is NEP. Het is gewoon echt maar 1 map met documenten die door die Pierre Plantard gefaked is.

Wel jammer..... Afbeelding
Best Stijn K.

Heeft u bewijs voor wat u beweerd. Zo ja dat zou ik dan graag willen zien/horen. Zo nee wilt u dan geen dingen ter spraken brengen die niet zeker zijn?

bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

er was laatst een docu op ngc dacht ik, over dat gedonder van de Da Vinci code. Daarin kwam naar voren dat alle documenten die Dan Brown heeft gebruikt, afkomstig waren uit een map uit eenn biep ergens in parijs. Die map was de grote-verzinsels map van Pierre Planard, een (blijkt nu dus) oplichter uit ik dacht de jaren 30, die zijn hele genealogie verzon, om te laten zien dat hij een nazaat zou zijn van Jezus Christus. Het Bedrog was alleen zo goed in elkaar gezet, dat niemand het door, en er daardoor juist nog meer onderzoek werd gedaan naar alle verhalen en mythen die om Zijn leven bestonden. Het is 1 grote scam geblekem.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer