Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Ik heb een paar vragen te spuien, ik zou graag de discussie willen aangaan.

Wat zijn de directe vertalingen van gravity en gravitation??

Bevat de zon genoeg normale materie om het zonnestelstel bij elkaar te houden, zo niet hoeveel donkere materie is er dan nog nodig??

Als er meerdere dimensies zijn, is zwaartekracht eentje die door die verschillende dimensies gaat en doinkere materie is hierbij out of phase omdat het niet te detecteren is?

Stel dat er maar 4 dimensies zijn in deze realiteit, zou een multiversum dan invloed hebben ipv. van het bestaan van donkeere energie/materie, aangezien het bestaan daarvan nooit bewezen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Kan je aangeven wat precies het verband is tussen de verschillende vragen?
Bevat de zon genoeg normale materie om het zonnestelstel bij elkaar te houden, zo niet hoeveel donkere materie is er dan nog nodig??
In het zonnestelsel is er geen enkele nood om donkere materie in te voeren. De nood ontstaat uit rotatiecurven van galaxieën, uit analyse van de achtergrondstraling (i.h.b. verschillende intensiteit tussen even en oneven pieken),...
Als er meerdere dimensies zijn, is zwaartekracht eentje die door die verschillende dimensies gaat
Ja. Zwaartekracht zou propageren in alle dimensies.
en donkere materie is hierbij out of phase omdat het niet te detecteren is?
Ik begrijp niet wat je bedoelt met donkere materie die 'uit fase' is, en ben dergelijke terminologie nog niet tegengekomen. Kan je specifiëren wat men/jij bedoelt?
Stel dat er maar 4 dimensies zijn in deze realiteit, zou een multiversum dan invloed hebben ipv. van het bestaan van donkeere energie/materie
Waarschijnlijk doel je op een multiversum dat een analogon vormt van een extra dimensie en zich zo via gravitatie toch aan ons manifesteert. Ik zie niet meteen zo'n verband. Bedenk dat de veelwereldeninterpretatie van QM enkel zinvol is als de verschillende werelden enkel interageren via interferentie, dus NIET via gravitatie.
aangezien het bestaan daarvan nooit bewezen is?
Je kan je afvragen wanneer men van een bewijs spreekt. De opstapeling van metingen die ons op donkere materie wijzen is alleszins opmerkelijk. Google bijvoorbeeld eens op 'bullet cluster'.

Berichten: 8.614

Re: Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Wat zijn de directe vertalingen van gravity en gravitation??
Dat is nogal moeilijk te zeggen:
In scientific usage gravitation and gravity are distinct. "Gravitation" is the overall theory dealing with the attractive influence that all objects exert on each other, while "gravity" specifically refers to a force produced by a massive object (i.e., an object with mass). The terms are mostly interchangeable in everyday use.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitation

Ik zou "gravitation" dus vertalen als "zwaartekracht" en "gravity" als "gewicht".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Ik zou "gravitation" dus vertalen als "zwaartekracht" en "gravity" als "gewicht".
Ik zou ze allebei vertalen als zwaartekracht. Zeker niet als "gewicht", waarvoor in het Engels de perfect dekkende vertaling "weight" bestaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zwaartekracht en donkere materie in zonnestelsel

Een beetje mosterd na de maaltijd ten gevolge van 'Mogelijk gerelateerde onderwerpen'.
Wat zijn de directe vertalingen van gravity en gravitation??
Gravity = gewichtigheid en gravitation = gravitatie(-kracht)
Ik zou ze allebei vertalen als zwaartekracht.
Mijn voorkeur gaat er naar uit om zwaartekracht als het bijzondere geval te zien van gravitatie aan een planeet- of satellietoppervlak. Gravitatie is daarmee een veel algemener begrip dan zwaartekracht.

Reageer