Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Ik ben het even kwijt: op het zuidelijk halfrond staat de zon in het noorden. Maar is dat altijd en overal zo? Staat de zon soms op sommige plaatsen (vlak onder de evenaar) niet in het zuiden? En vice versa natuurlijk voor het noordelijk halfrond. Hoe zat t ook al weer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Staat de zon soms op sommige plaatsen (vlak onder de evenaar) niet in het zuiden?
ja, dat wil zeggen in onze zomer staat de zon op de evenaar in het noorden. Nou is die hoek (maximaal zo'n 23°) wel klein dus, Je ervaart dat eigenlijk gewoon als "pal boven je hoofd" .

Maar als je het zuiver wiskundig bekijkt staat de zon op het noordelijk halfrond óók wel eens in het noorden: Als je vlák onder de keerkring woont, op 22°NB zie je dus rond 20 juni de zon nét in het noorden staan. Op de zuidelijke keerkring staat de zon dan onder een hoek van 45° in het Noorden, duidelijk in het noorden dus, ongeveer dezelfde hoek zoals wij in Nederland de zon in het zuiden zien staan in maart en september.
keerkring.png
keerkring.png (10.98 KiB) 799 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Excuus, beter plaatje
keerkring.png
keerkring.png (23.57 KiB) 832 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Bedankt. Precies wat ik weten wilde.

Berichten: 4.502

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

De zon beweegt zich tussen de keerkringen en maakt in het noorden op 21 juni een hoek van ca.62 graden met de horizon en op 21 december een hoek van ca.16 graden.

De keerkring op het zuidelijk halfrond heeft dan op 21 juni en 22 dec de tegengestelde waarden! 62 en 16.

Alleen op de evenaar is er een loodrechte zonnestand!

Mogelijk is het bijgaande een leuk schemaatje:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Alleen op de evenaar is er een loodrechte zonnestand!


Waarom? Door de kanteling van de aardas is een loodrechte zonnestand overal mogelijk binnen de keerkringen. Zo heb je op de kreeftskeerkring een loodrechte stand op 20 juni (zie tekening Jan).

Berichten: 4.502

Re: Kan de zon op het zuidelijk halfrond in het zuiden staan?

Shimmy,je hebt gelijk;mijn verhaal was incompleet.

De waarden die ik aangaf zijn die voor onze woonbreedte van ca.55 graden en bij het zuid.halfrond de tegengestelde getallen.

Ik verwachtte een reactie!

Reageer