Klapperende cv-leidingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Klapperende cv-leidingen

mijn leidingen klapperen zodra de pomp zich uitschakeld. heb het expansievat gecontrolleerd en lijkt in orde. druk is ook in orde(1bar cv hangt op zolder) en alle instellingen zijn volgens het boekje, wie kan mij helpen?? :D :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klapperende cv-leidingen

Ontluchten misschien?

Je zegt dat je het expansievat hebt gecontroleerd. Hoe en wat heb je gecontroleerd. En waarom lijkt het in orde?

Berichten: 9

Re: Klapperende cv-leidingen

Druk naar 1,5 bar brengen en nog eens proberen.

Leidingen voldoende vastzetten.

Is echt alle lucht eruit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klapperende cv-leidingen

Gidion, wat levert het verhogen van de druk op?

1 bar op het hoogste punt van de installatie lijkt mij voldoende. Dat is tenminste wat ik zelf altijd aanhoud, en nooit problemen mee gehad.

Berichten: 5

Re: Klapperende cv-leidingen

had de druk al terug gebracht van 2,5 bar naar 1 bar. het is sinds dien wel minder geworden maar het is nog niet over.

heb het expansievat gechecked door erop te tikken. het onderste deel klinkt hol en het bovenste deel niet, aangezien de onderste helft gevuld is met stikstof ingesloten m.b.v. een membraam, is deze check zeer geloofwaardig.

heb ook informatie opgezocht over druk en 1bar voor een cv die op zolder hangt is ruim voldoende. bij een cv die in een kelder geïnstalleerd is moet de druk ongeveer 2 - 2,5 bar bedragen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klapperende cv-leidingen

heb ook informatie opgezocht over druk en 1bar voor een cv die op zolder hangt is ruim voldoende. bij een cv die in een kelder geïnstalleerd is moet de druk ongeveer 2 - 2,5 bar bedragen.
Dat is een verkeerd uitgangspunt. De plaats van de ketel is niet bepalend. Bepalend is dat je overal in het systeem overdruk moet hebben. Een goed uitgangspunt is dat de druk in het hoogste punt 1 bar is. Dan krijg je in de kelder vanzelf ongeveer 2 bar. Is uiteraard afhankelijk van het hoogteverschil. Ongeveer 1 bar per 10 meter.

Verder blijf ik bij het advies dat Gidion en ik al gegeven hebben: ontluchten.

Berichten: 5

Re: Klapperende cv-leidingen

klazon schreef:Dat is een verkeerd uitgangspunt. De plaats van de ketel is niet bepalend. Bepalend is dat je overal in het systeem overdruk moet hebben. Een goed uitgangspunt is dat de druk in het hoogste punt 1 bar is. Dan krijg je in de kelder vanzelf ongeveer 2 bar. Is uiteraard afhankelijk van het hoogteverschil. Ongeveer 1 bar per 10 meter.

Verder blijf ik bij het advies dat Gidion en ik al gegeven hebben: ontluchten.
naja, de druk is iig goed. lucht is ook nergens te vinden in de hele installatie, zelfs niet op het hoogste punt.

moet trouwens even corrigeren dat het niet tijdens het uitschakelen van de pomp is maar tijdens het inschakelen.

maargoed ik zal overal nog eens nakijken of de leidingen niet los liggen o.i.d. maar heb tot heden niks kunen vinden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klapperende cv-leidingen

Wel, dan weet ik nog maar één ding te verzinnen: zijn de leidingen wel op voldoende punten vastgezet?

Berichten: 9

Re: Klapperende cv-leidingen

Kan je uitvinden welke leidingen klapperen?

dicht bij de pomp, of juist ver er vanaf....

beneden of boven..........

onder de vloeren..........

Hoe oud is de ketel? En de installatie?

Berichten: 9

Re: Klapperende cv-leidingen

Dit waren dan de praktische tips van de loodgieter, zal ik maar zeggen.

Nu op hoger niveau wat gedachten.

Slaan in waterleidingen wordt veroorzaakt door een grote drukgradiënt ten gevolge van het snel sluiten of openen van een kraan en slecht vastzittende leidingen. Als je de pech hebt dat de schokgolf goed past bij een deel van de leidingen die te los zitten, gaat het zooitje nog in resonantie ook en dan sluit je al snel weer de kraan.

Slaan je leidingen alleen kortstondig, of gaan ze ook in resonantie?

Ik denk trouwens steeds meer in de richting van een schokkend lopende (en dus kapotte) pomp.

Berichten: 582

Re: Klapperende cv-leidingen

Voor klappende leidingen zijn er waterslagdempers te koop.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klapperende cv-leidingen

Een waterslagdemper is een paardenmiddel wat je inzet als alles al geprobeerd is.

In een goed aangelegd leidingstelsel heb je geen dempers nodig, zeker niet in een CV installatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Klapperende cv-leidingen

Wel, dan weet ik nog maar één ding te verzinnen: zijn de leidingen wel op voldoende punten vastgezet?


Hier zou ik dus ook naar kijken. Meestal zijn er veel te weinig beugels gebruikt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 9

Re: Klapperende cv-leidingen

Hier zou ik dus ook naar kijken. Meestal zijn er veel te weinig beugels gebruikt.
Als het systeem goed heeft gewerkt, maar plotseling is gaan slaan in de leidingen, is het toch waarschijnlijk iets anders. Maar misschien is er een beugeltje losgeschoten.....dat kan.

Reageer