Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand weet wat dispersie van geluid juist inhoudt?

Voor licht heeft dat te maken met de frequentie-afhankelijkheid, en dat wit licht bijvoorbeeld wordt 'gebogen' bij doorgaan van een prisma in zijn verschillende kleuren (golflengtes)

Nu vroeg ik mij af hoe dat juist zit met geluid.

Is hier een verschil bij omdat het geluid longitudinaal is?

Of moet ik dit linken aan de akoestische resistiviteit?

Alvast bedankt

(ps: ik zou snelle antwoorden enorm apprecieren, ik heb er morgen namelijk examens over :$ .. Zoniet.. het blijft interessant hé :D )

Berichten: 294

Re: Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

ik denk (ben niet zeker) dat het gewoon temaken heeft met dat verschillende frequenties van geluid aan verschillende snelheid propageren.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

ik denk (ben niet zeker) dat het gewoon temaken heeft met dat verschillende frequenties van geluid aan verschillende snelheid propageren.


De snelheid waarmee geluid zich voortplant is toch niet frequentieafhankelijk?

Berichten: 294

Re: Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

volgens wiki
De geluidssnelheid is vrijwel onafhankelijk van de frequentie van het geluid en ook van de luchtdruk


lijkt mij wel logisch dat het een beetje van frequentie afhangt. uiteraard niet enorm veel, maar als je fysisch bekijkt wat geluid is: een schommeling in druk, dan lijkt het mij logisch dat niet elke frequentie even snel gaat... ik denk dat het enorm afhangt van welk medium je beschouwt...

Berichten: 4

Re: Dispersie EM-golven vs. geluidsgolven

golflenkte. golflenkte is niet zomaar een getal maar echt een fisieke lenkte

als een geluidsgolf een voorwerp tegenkomt dat kleiner is dan de golflenkte van die golf,

zal het voorwerp niet reflekteren en zal de golf er omheen vloeien

bij een voorwerp groter dan die golflente wordt het gereflekteerd

als je ertussenin gaat zitten met verschilende golflenktes krijg je een prisma effect, dispersie

dit geld ook voor emgolfen

dit effect is duidelijker bij geluid dat om de hoek komt bij een gebouw waarbij de lenkte van de ronding van de

hoek (van het gebouw) invloed heeft op de mate van dispersie (als je het over maat van dispersie zou kunnen hebben?).

des te verder je om de hoek staat des te lager de toon

Reageer