Radicalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Radicalen

Een radicaal is een stof met een ongebonden elektronenpaar die dus graag wil reageren.

Heeft dit ook te maken met de s en P banen e.d.? Want sommige stoffen hebben van zichzelf al een on even aantal elektronen in hun wolk zitten maar zijn toch geen radicalen. Of is dit fout?

Wat is het verschil tussen een radicaal en een molecuul met een on even aantal elektronen?

Berichten: 190

Re: Radicalen

Een radicaal is een atoom waaraan een elektron is onttrokken. Neem bv. Dichloor, wanneer je de binding tussen de twee Chloor atomen breekt (door te verwarmen bv) dan ontstaan er twee chloorradicalen. Ze zijn erg reactief en willen direct terug binden als de kans er is.

Ik bezie het altijd zo: bij het dichloor zijn de twee atomen tevreden omwille van hun stabiliteit. Ga je de molecule uit elkaar breken dan zijn de atomen in energetische toestand en willen ze terug reageren.

Dit in tegenstelling tot een gewoon atoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Radicalen

In beide berichten zitten een aantal slordigheden.

In een radicaal bevindt zich een ongepaard electron. Dat is iets anders dan een ongebonden (vrij) electronenpaar!

Een radicaal kan een los atoom zijn, maar is zeker zo vaak een molecuul.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Radicalen

Oke ,dankjewel

Ik was plan wat te gaan zoeken over radicalen, maar ook diep ingaan op de stof. Dus ik wil graag weten waarom die atomen graag weer terug willen naar hun neutrale positie. Echt de kwantummechanica kant ervan opzoeken, zou iemand mij kunnen vertellen waar ik dit zou kunnen vinden? Of een tip geven bij het zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Radicalen

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer