Nostradamus

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Nostradamus

Bij mij in de klas zit iemand die het de hele tijd heeft Nostradamus en de dingen die hij allemaal wel niet goed heeft voorspeld: komt dat doordat hij heel veel dingen heeft voorspeld en toevallig sommigen daarvan zijn uitgekomen of is er hier iets anders aan de hand?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Nostradamus

Notradamus heb ik nog nooit van gehoord,

wel van noStradamus, zo heette die kerel... :wink:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Nostradamus

:shock:

Zo goed?

Maar wat vind jij er dan van?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 1.404

Re: Nostradamus

Als je maar vaag genoeg blijft, veel symboliek gebruikt en een heleleboel tekst maakt, zullen er altijd wel goedgelovige zielen zijn die denken dat je de toekomst kunt voorspellen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Nostradamus

Zo perfect! :wink:

Ik denk, dat die man dat knap heeft gedaan, maar dat er ook veel assumpties van de hedendaagse mensen er tussen zitten.

Zo van... 'Oh, hij zou nu wel dit bedoelen' en dan lijkt het wel echt ja, toch blijft het bizar dat het zo dichtbij is...
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Berichten: 7

Re: Nostradamus

Bij mij in de klas zit iemand die het de hele tijd heeft Nostradamus en de dingen die hij allemaal wel niet goed heeft voorspeld: komt dat doordat hij heel veel dingen heeft voorspeld en toevallig sommigen daarvan zijn uitgekomen of is er hier iets anders aan de hand?
Beetje overmij zitten te roddelen hé :shock:

Nou goed even een paar voorspellingen waarvan de interpretatie (< let op dat woord) is uitgekomen.
In those times and places that meat gives way to fish the law of commune will be opposed. The old order will hold strong, then removed from the scene, then all things common among friends put far behind
Dat zijn Nostradamus z'n woorden.
We have already seen this prophecy coming true. During the early 1990s in Soviet Union and Communist Europe (in those times and places), when the economic condition in these countries deteriorated (meat gave way to fish), Communism (the law of commune) was opposed by the people. The old leaders indeed tried to hold on but ultimately were removed from powers. Ultimately Communism (all things common among friends - equality among friends - comrades) collapsed. This prophecy was understood even before its accomplishment by many interpreters. But the instability caused by collapse of USSR and the resulting unipolar world may indirectly be the cause of the next great war.
En dit de interpretatie,

Op deze manier uitgelegt klopt de voorspelling,

En nu een vrij beroemde voorspelling over 9/11
The year 1999 and September month, from the sky will come the great King of Terror. He will awaken the great king of the Angolmois. Before and after Mars to reign by good luck.
En de interpretatie
On 11th September 2001, terrorists crashed three jumbo jets on the World Trade Center twin towers in New York and on Pentagon bringing the towers down and causing damage to the Pentagon in the biggest ever terror attack this world has seen. "King of Terror", the ultimate form of terrorism indeed came from the sky that day. The date on which this event took place was two years after 1999 but the quatrain describes the rest of the events wonderfully. It is said that prophesized dates often do not come true as the exact time of any event depends on human free will. "King of Angolmois", probably means the King of America (Anglomois?) i.e the US President, who "awakened" to the scourge of terrorism and started his "War on Terror". USA had good luck in the wars (Mars - the God of War) that followed in Afghanistan and in Iraq.
Afgezien van de timing lijkt ook dit te kloppen, of dit toevalstfeefers zijn moet je mij niet vragen.

Voor de voorpellingen van Nostradamus en een paar anderen oever de derde wereldoorlog zie:

http://ww-iii.netfirms.com/index.htm

Persoonlijk denk ik wel dat er sommige mensen zijn die de toekomst kunnen voorspellen, maar dat er ook tussen die voorspellingen een hoop troep zit. Het kaf van het koren scheiden is vrijwel onmogelijk voor voorspellingen de toekomst betreffend.

Hoogachtend,
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Nostradamus

Ik weet dan niet wat je roddelen noemt :shock:

Maar goed, hoe denk jij dan dat het komt dat mensen kunnen voorspellen?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Nostradamus

Maar goed, hoe denk jij dan dat het komt dat mensen kunnen voorspellen?
Tsja, het is allemaal wat lastig wetenschappelijk aan te tonen, maar het gebeurt gewoon af en toe... Zelf heb ik ook wel eens zo´n deja-vu moment gehad. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie dat sterker is ontwikkeld. Maar goed, zoals gezegd.... Wetenschappelijk aantonen zal niet meevallen!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Nostradamus

Ach, stel dat het waar is, wat heb je er dan aan? Als je weet dat iemand vermoord gaat worden omdat dat voorspelt is, dan kun je daar toch niks aan doen? Want kan het zijn dat het alleen gebeurt omdat jij er wat aan probeert te doen.

Ik hoop dat jullie het nog snappen.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Nostradamus

Nou goed even een paar voorspellingen waarvan de interpretatie (< let op dat woord) is uitgekomen.

Quote:

In those times and places that meat gives way to fish the law of commune will be opposed. The old order will hold strong, then removed from the scene, then all things common among friends put far behind

Dat zijn Nostradamus z'n woorden.

Quote:

We have already seen this prophecy coming true. During the early 1990s in Soviet Union and Communist Europe (in those times and places), when the economic condition in these countries deteriorated (meat gave way to fish), Communism (the law of commune) was opposed by the people. The old leaders indeed tried to hold on but ultimately were removed from powers. Ultimately Communism (all things common among friends - equality among friends - comrades) collapsed. This prophecy was understood even before its accomplishment by many interpreters. But the instability caused by collapse of USSR and the resulting unipolar world may indirectly be the cause of the next great war.



En dit de interpretatie,

Op deze manier uitgelegt klopt de voorspelling,
Zou bijvoorbeeld ook op de Franse Revolutie kunnen slaan. Dat is het punt met dit soort verzen, je kan er veel kanten mee op. Neem bijvoorbeeld het boek openbaringen uit de Bijbel. Je kan er alle grote gebeurtenissen die er waren of komen wel in leggen, als je de letters maar goed genoeg door elkaar goochelt staat het er zelfs letterlijk.
En nu een vrij beroemde voorspelling over 9/11

Quote:

The year 1999 and September month, from the sky will come the great King of Terror. He will awaken the great king of the Angolmois. Before and after Mars to reign by good luck.

En de interpretatie

Quote:

On 11th September 2001, terrorists crashed three jumbo jets on the World Trade Center twin towers in New York and on Pentagon bringing the towers down and causing damage to the Pentagon in the biggest ever terror attack this world has seen. "King of Terror", the ultimate form of terrorism indeed came from the sky that day. The date on which this event took place was two years after 1999 but the quatrain describes the rest of the events wonderfully. It is said that prophesized dates often do not come true as the exact time of any event depends on human free will. "King of Angolmois", probably means the King of America (Anglomois?) i.e the US President, who "awakened" to the scourge of terrorism and started his "War on Terror". USA had good luck in the wars (Mars - the God of War) that followed in Afghanistan and in Iraq.

Afgezien van de timing lijkt ook dit te kloppen, of dit toevalstfeefers zijn moet je mij niet vragen.
Dit wringt aan alle kanten. Ik zou eerder aan een raketaanval denken, welke oorlog hadden we in die tijd?

Er passen een paar woorden als je het ruim neemt, maar je kan er ook diverse andere dingen bij verzinnen.

Mensen vinden het moeilijk om toeval op waarde te schatten, maar iedereen komt dat in z'n leven tegen. Mijn vader heeft bijna elke vakantie wel eens gezegd "vandaag komen we een bekende tegen" en ik denk dat het in de helft van de gevallen klopte. Een beetje toeval en een beetje berekening (want hij wist natuurlijk wel dat X ook in die buurt op vakantie was).

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Nostradamus

Nog aan toe voegen: Nostradamus schreef niet in het Engels, wat je voorstelt als de woorden van N is dus al een eerste interpretatie van een vertaler!

Je begrijpt hoe belangrijk dit is als je ooit poetische teksten naast hun vertaling(en) hebt zien liggen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 7

Re: Nostradamus

Dit wringt aan alle kanten. Ik zou eerder aan een raketaanval denken, welke oorlog hadden we in die tijd?

Er passen een paar woorden als je het ruim neemt, maar je kan er ook diverse andere dingen bij verzinnen.
Ik heb laatst ook een theorie gelezen dat deze voorspellimng over de bombardenmenten van de NAVO op voormalig Joegoslavië zou gaan. Die waren in 1999 voor zover ik weet, klopt september dan nog of was dat in een andere maand(en)? Vraag is dan waar gaat Angolmois over?
Nog aan toe voegen: Nostradamus schreef niet in het Engels, wat je voorstelt als de woorden van N is dus al een eerste interpretatie van een vertaler!

Je begrijpt hoe belangrijk dit is als je ooit poetische teksten naast hun vertaling(en) hebt zien liggen.
Ziehier de Franse text:

"L'an mil neuf cent nonante neuf sept mois,

Du ciel viendra un grand roy d'effrayeur :

Ressusciter le grand Roy d'Angolmois,

Avant apres Mars regner par bonheur."

en

Es lieux & temps chair au poisson donra lieu,

La loy commune sera faicte au contraire :

Vieux tiendra fort puis osté du milieu,

Le Pantacoina Philon mis fort arrière.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Nostradamus

Je illustreert mooi wat ik bedoel: la loi commune kan in het Frans eventueel doelen op de jurisprudentie (Engels: common law). Van jurisprudentie (common law) naar communisme is al een groter sprong dan van wet van de commune (law of the commune).

De Engelse vertaling laat in dit geval dus minder interpretatie toe dan de originele tekst; zij wijst bij voorkeur naar een interpretatie die -in hindsight, natuurlijk- de "juiste" blijkt.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Nostradamus

Als ik het goed begreep zat er ook een "code" in de versen van nostradamus. elk bestaand uit 4 versen?

ik had dit es in de bib gelezen in zo'n pocket boekje.

Is daar iets van waar, of is dat larie wat ik gelezen had.

een van deze verzen weet ik nog

Geef de "witte" parels niet aan de honden?

of dat witte er thuis hoort weet ik niet meer.. of ik dat er nou zelf bij verzonnen heb .

iig stond er op zijn minst:

"Geef de parels niet aan de honden"

oja..

Kerken zouden worden verwoest...

Een "persoon" wiens kleur is "rood" zal voor veel gedoe in de wereld gaan zorgen.

Ook heeft hij het einde vd wereld/mensheid voorspelt als men zich niet anders ging gedragen/opstellen, er zou zelfs ook weer een datum aan hangen.Is hier al onderzoek naar gedaan of er meschien een verband is tussen de maya en egyptische kalender.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Nostradamus

Ook heeft hij het einde vd wereld/mensheid voorspelt als men zich niet anders ging gedragen/opstellen, er zou zelfs ook weer een datum aan hangen.Is hier al onderzoek naar gedaan of er meschien een verband is tussen de maya en egyptische kalender.


Uhm, topic daarover? Maar dit is al heel veel voorspelt, dus ik weet niet of dit echt gaat kloppen... lijkt mij heel sterk overigens
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Reageer