[microbiologie] examenvraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

[microbiologie] examenvraag

Hallo,

Ik kreeg daarnet op het examen de vraag: wat is het nut van glucose in droge worst?

Ik heb geschreven dat droge worst een gefermenteerd product is, en dat glucose onontbeerlijk is voor de fermentatie. Door de fermentatie komen er specifieke aroma's vrij en zuren. Deze zuren zullen de eiwitten in de worst denatureren waardoor de worst langer houdbaar wordt en beter snijdbaar.

Ik had zo een vraag totaal niet verwacht en ik weet dus niet of mijn redeneren klopt, wat denken jullie ervan?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [microbiologie] examenvraag

Via Google kwam ik dit tegen in een vage MSN-group, dus pin me niet vast op de betrouwbaarheid van de bron:
Wetenschappelijk onderzoek (BAFF) heeft uitgewezen dat een snelle daling van de pH in de eer­ste dagen van het rijpingsproces de groei remt van Salmonella en Staphylococcus aureus en Liste­ria monocytogenes inactiveert. Door de zuurtegraad snel te doen dalen onder 5,4 pH, door gebruik te maken van 0,2 % glucose en starterculturen, bekwam men een veilig en microbiologisch gestabi­liseerd product. Deze lage suiker­dosering (2g/kg) is pas mogelijk wanneer de pH van het vlees <5,8 en het vlees een normaal gehalte heeft aan fermenteerbare suikers. DFD-vlees moet vermeden wor­den.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [microbiologie] examenvraag

Bedankt om te helpen zoeken, Bas
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer