[Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

[Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Ik zou graag zelf het dubbelspleet experiment van young willen uitvoeren.

Wat heb ik hier voor nodig? Waar kan ik de benodigde spullen kopen?

Ik wil het experiment het liefst zonder laser uitvoeren, maar met een Led of iets dergelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Volgens mij gaat dat niet lukken met een led. Je hebt een monochroom licht nodig, dat wil zeggen een licht met maar een golflengte.

Je zal alleen een interferetie patroon kunnen krijgen als de speelt van de zelfde orde van grootte is als de golflengte van het licht. Met een led zal je dus geen interferentie krijgen.

Je zou natuurlijk het licht van de led kunnen scheiden in verschillende frequencies met een prisma om zo een monografisch licht te krijgen, maar ik weet niet of dat zo vruchtbaar is.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Morzon schreef:Volgens mij gaat dat niet lukken met een led. Je hebt een monochroom licht nodig, dat wil zeggen een licht met maar een golflengte.

Je zal alleen een interferetie patroon kunnen krijgen als de speelt van de zelfde orde van grootte is als de golflengte van het licht. Met een led zal je dus geen interferentie krijgen.

Je zou natuurlijk het licht van de led kunnen scheiden in verschillende frequencies met een prisma om zo een monografisch licht te krijgen, maar ik weet niet of dat zo vruchtbaar is.
om eventueel een laser(pointer) te gebruiken is geen probleem.

Maar waar haal ik deze spullen? Hoe krijg ik het voor elkaar om de spleten ect. te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Het werkt ook met zonlicht, of een lamp dat gefilterd wordt door een polarisatie filter.

http://www.instructables.com/forum/Experiment--Double-Slit/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Op deze site zijn nagenoeg alle spulletjes te vinden

http://www.ipacity.nl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Je moet dat experiment met alle lichtbronnen kunnen uitvoeren. Eén voorwaarde als je met een niet coherente lichtbron werkt (zeg maar alles uitgezonderd laser) : laat je licht éérst door een enkele spleet passeren. Verder denk ik dat je met een simpel ledje van een paar duppies een voldoende monochroom licht hebt voor een redelijk strepenpatroon
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 43

Re: [Natuurkunde] Diy dubbelspleet experiment

Maar kun je ook monochroom licht krijgen door een filter (zo'n gekleurd half-doorzichtig lolliepapiertje-ding) voor de lichtbron te houden, of is dat veel minder monochroom dan een simpele led?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Reageer