[natuurkunde] easy to make electrostatic generator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[natuurkunde] easy to make electrostatic generator

Anders ook wel gezegd, simpel zelf te bouwen elektriseermachine.

Het originele plan was om een elektriseermachine van Wimshurst te bouwen maar helaas heb ik geen handige bouwtekeningen/bouwplannen kunnen vinden omdat zo maar te doen. ik heb deze idee al een tijdje en heb er ook naar gezocht een tijd geleden. door het surfen heen ben ik meerdere elektriseermachines tegengekomen(tesla spoel, van de graaf) maar er zat er ook een tussen die ik niet meer terug kan vinden en weet ook niet zeker of het wel een elektriseermachine was. het leek het zelfde te werken als een tesla spoel als in het het bestond uit een langwerpig staand constructie die uit 2 lange ijzerdraden? met allemaal weerstanden ertussen gesoldeerd(vastgemaakt) en uiteindelijk aan de top een schok los liet. dit zag er redelijk makkelijk uit om te maken en ook een beetje wat ik zocht.

Ik zou het erg fijn als iemand mij kon helpen vertellen hoe dit machine heette en misschien ook wat informatie voor me heeft. andere suggesties om een simpel elektriseermachine te bouwen zijn altijd welkom natuurlijk.

alvast bedankt,

Appie

Reageer