diesel motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

diesel motor

hai, ik vraag me af, zijn er dieselmotoren met een carberateur??

en als je praat over een 2 takt motor, is het dan altijd een motor met 2 cylinders? en een viertakt een met 4 cylinders of heeft dat alleen met de cyclus van de motor te maken?

Berichten: 109

Re: diesel motor

nee, er zijn geen dieselmotoren met een carberateur. Ten eerste verdampt diesel niet zo makkelijk als benzine dus een carberateur werkt niet met diesel. En diesel wordt altijd in de cilinder (of voorkamer) ingespoten om de verbranding geleidelijk te laten verlopen. Zodra de diesel wordt ingespoten begint het meteen te ontbranden door de hoge druk en temp in de cilinder. Zou de diesel van te voren verneveld zijn in de cilinder dan krijg je veel te hoge drukpieken door de plotseling (en waarschijnlijk te vroege) verbranding.

Het aantal "takt" heeft helemaal niks met het aantal cilinders te maken. Het geeft alleen maar aan hoeveel slagen per arbeidsslag. Het heeft dus alleen met de cyclus te maken. Overigens is het overgrote deel 2-takt motors (op benzine) 1 cilinder...dit vanwege zijn compactheid en hoog specifiek vermogen.

Re: diesel motor

dus als ik het goed begrijp moet een 4 takt motor wel minimaal uit 4 cylinders bestaan, want eens in de 4 keer geeft hij een arbeidsklap dus de andere 3 keer moet een andere cylinder hem toch geven of zeg ik dit nu fout?

Berichten: 109

Re: diesel motor

dus als ik het goed begrijp moet een 4 takt motor wel minimaal uit 4 cylinders bestaan, want eens in de 4 keer geeft hij een arbeidsklap dus de andere 3 keer moet een andere cylinder hem toch geven of zeg ik dit nu fout?


Nee, klopt niet. Waarom zou er elke halve slag een arbeidsslag moeten zijn? Stel ik heb een 1-cilinder...de zuiger wordt tijdens de arbeidsslag omlaag gedrukt door het hete gas wat uitzet. Daarna draait de krukas gewoon door, door zijn massatraagheid (het is niet zo dat de zuiger na de arbeidsslag ineens stil zou staan, het zware vliegwiel blijft nog wel effe door draaien). Je krijgt dan gewoon de uitlaat-. inlaat- en compressieslag en daarna volgt weer gewoon de arbeidsslag. Heb ik geen meerdere cilinders voor nodig.

Wel is het zo dat hoe meer cilinder je hebt hoe rustiger de motor loopt omdat de geleverde arbeids gelijkmatiger geleverd wordt. Het verschil tussen een 4 en 6 cilinder is hierin zeer duidelijk merkbaar (nog niet te spreken over een 1 en 4 cilinder).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: diesel motor

In viertaktmotoren, ook wel vierslag- of Ottomotor genoemd, wordt een verbrandingscyclus afgewisseld met een reinigings- of spoelcyclus waarin de afgewerkte gassen uit de cilinder worden geperst; De verbrandingscyclus bestaat uit:

  1. een compressieslag waarbij het mengsel (of de lucht in het geval van een dieselmotor) wordt gecomprimeerd

  2. een arbeidsslag waarbij er vermogen wordt afgegeven aan de krukas.

  3. een uitlaatslag waarbij de uitlaatgassen uit de cilinder worden gedreven en

  4. een inlaatslag waarbij er verse lucht de cilinder in wordt gezogen.

In tweetaktmotoren, ook wel tweeslagmotoren genoemd, is er iedere omwenteling een arbeidsslag en een slag waarbij er gespoeld wordt. Tijdens het spoelen verdringt het binnenstromende verse mengsel de afgewerkte gassen.
Kijk hier even voor het volledige verhaal - het is zeer begrijpelijk geschreven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingsm...r#Zuigermotoren

Voor de 4-takt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor

Er staan 6 afbeeldingen, maar de vier slagen zijn:

Aanzuigslag, compressieslag, arbeidsslag en afvoerslag.

Gebruikelijker is het om de eerste en laatste de inlaatslag en uitlaatslag te noemen.

Afbeelding

(links in de inlaat, rechts de uitlaat)

Voor de 2-takt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor

Afbeelding

Eerste afbeelding: de cilinder stroomt vol met verse lucht (met brandstof) en drijft de verbrandingsgassen van de vorige verbranding de cilinder uit.

Tweede: de zuiger beweegt omhoog (compressieslag) en aan de onderkant komt de inlaat vrij. De ruimte onder de zuiger werd steeds groter omdat deze omhoog bewoog, maar de inlaatpoort zat dicht.

Derde: de bougie vonkt en de verbranding drukt de zuiger naar beneden (arbeidsslag). Als de zuiger naar beneden beweegt, sluit de inlaatpoort en bouwt de druk onder de zuiger op want de ruimte wordt kleiner.

Vierde: de verbrandingsgassen stromen weg en even later komt links de inlaatpoort weer vrij en door de verhoogde druk onder de zuiger stromen er verse gassen de cilinder in.

Om het nog even verwarrender te maken.. er bestaan ook tweetakt diesels (met een klep en een spoelpoort)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: diesel motor

www.howstuffworks.com

en zoek naar engine

Re: diesel motor

ohw mijn god. ;)

Een 2-takt of 4-takt heeft NIETS met het aantal cylinders te maken.

het is tamelijk eenvoudig:

Een 2-takt ( ook wel 2-slag ) motor maakt per 2 omwentelingen, 1 arbeidsslag.

Een 4-takt dus 1 arbeidsslag bij 4 omwentelingen.

De zgn 3-takt bestaat ook. Beetje flauw eigenlijk, deze wordt de wankel of rotatie motor genoemd ( uitvinder: felix Wankel. ) ( denk aan de nieuwe rx-8 van mazda )

Een motor die NIET zoals de bovenstaande 2 en 4 takt op het "otto-motor" princiepe functioneerd.

sorry, kwam dit topic tegen, en aangezien ik werktuigbouwkundige van beroep ben, intereseer ik me nogal voor dit soort zaken. :shock: :wink:

Berichten: 866

Re: diesel motor

moet in het voorgaande bericht "omwentelingen" niet vervangen worden door "halve omwentelingen" ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: diesel motor

moet in het voorgaande bericht "omwentelingen" niet vervangen worden door "halve omwentelingen" ?
Inderdaad. 'Halve omwentelingen' of 'slagen'.

Een slag is een halve rotatie van de krukas.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer