[wiskunde] de hyperbool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[wiskunde] de hyperbool

Hoi x

Ik moet voor wiskunde enkele oefeningen maken, waaronder de volgende :

D is een willekeurig punt van de hyperbool H : b²x²-a²y²= a²b² . De raaklijn t en de normaal n in D snijden de nevenas respectievelijk in T en N. Bewijs dat de omgeschreven cirkel van de driehoek DTN door de brandpunten gaat.



Nu ik wil wel alleen het bewijs proberen, maar het probleem is dat mn schets

gewoon al niet wil kloppen!

Steeds als ik dan de omcirkel (= omgeschreven cirkel) wil tekenen, krijg ik als middelpunt het punt D; maar dan is het toch geen omcirkel?



Mijn vraag is dus of iemand me kan helpen bij het tekenen, de hyperbool zelf moet niet 100% correct zijn, aangezien het om een schets gaat; maar de omcirkel moet toch wel 'ongeveer' kloppen, anders zie ik niet echt hoe ik kan beginnen bewijzen...



Misschien vinden sommigen de hyperboolfunctie gemakkelijker als volgt :

b²x²-a²y²= a²b²
\(\Longleftrightarrow\)
x²/a² - y²/b² = 1



Alvast bedankt,

Kate

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] de hyperbool

Weet je hoe je de om-cirkel van een drhk moet tekenen?

Geef de constructie-stappen.

Berichten: 219

Re: [wiskunde] de hyperbool

Wel; eerst teken je al de middelloodlijnen van elke zijde (loodrecht op de zijde naar de overstaande hoek) en door deze 3 middelloodlijnen bekom je een snijpunt dat hier de rol zal spelen van middelpunt van de omcirkel...

Maar hoe ik het ook teken; dat wil niet kloppen.

Ik begin dus met een hyperbool te tekenen (adhv asymptoten en toppen) en dan kies ik willekeurig punt D, daaruit trek ik de raaklijn en loodrecht daarop de normaal.

De punten waar zij de nevenas raken, worden dan T en N genoemd.

En dan heb ik dus een rechthoekige driehoek (want raaklijn en normaal staan al zowiezo loodrecht op elkaar), dan trek ik de middelloodlijnen en dan bekom ik steeds als snijpunt het punt D...

Maarjah; als D mijn middelpunt is, gaat mijn omcirkel NOOIT hoekpunt D raken, terwijl dat wel moet bij een omcirkel.

Sorry als mijn uitleg verwarrend is, maar nu heb ik werkelijk alles neergeschreven ; stap voor stap.

X

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] de hyperbool

Prima!

Hoe liggen je takken? Als het goed is in kwadrant I,IV en II,III. Nevenas is de y-as. Waar kies je punt D?

Waar ligt het middelpnt van de om-cirkel van een rechth drhk?

Berichten: 219

Re: [wiskunde] de hyperbool

Ok; ik heb het gevonden !

Heb nog eens in oude wiskundeboeken zitten bladeren en kwam er de volgende formule tegen voor de straal van de omcirkel (R=a/2 met A als rechte hoek)



Nu lukt het wel ^^



Toch bedankt, Safe !



x

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] de hyperbool

Dat was het antwoord op m'n laatste vraag en ...

Ieg succes!

Reageer