[Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

klopt het dat tijdens het douchen het raam van de badkamer in de winter sneller beslaat dan in de zomer? Of maakt het helemaal niets uit?

Laten we er even vanuit gaan dat de badkamer helemaal is afgesloten en de binnentemperatuur 's winters en 's zomers hetzelfde is.

Eerst dacht ik: Ja, natuurlijk beslaat het in de winter sneller, want in koude lucht lost minder water op dan in warme. Maar toen ik verder las zag ik dat de binnentemperatuur constant is. Eigenlijk is dan volgens mij alleen de buitentemperatuur (en de luchtdruk misschien? Maar ik weet niet hoe groot dat verschil is, en of dat verschil invloed heeft op het condenseren) een variabele. Maar heeft die hier invloed op?

Stel dat er een verschil is, Is het misschien ook te zeggen hoe groot het verschil is? Hoeveel minuten zal het in de winter duren voordat het raam beslagen is? En in de zomer?

Uiteraard hangt dit natuurlijk af van de grootte van de badkamer enzo, maar is hier een formule voor?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten, prettig weekend, Vincent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

De binnentemperatuur is weliswaar zomer en winter hetzelfde, maar dat geldt niet voor de luchtlaag direct tegen het raam. Die zal in de winter kouder zijn, zelfs als het dubbelglas is.

Hoe je e.e.a. getalsmatig kunt bepalen, dat weet ik niet.

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

OKee, dat zou dus betekenen dat het raam in de winter sneller beslaat.

De cijfers zijn minder belangrijk. Maar ik hoopte dat iemand misschien een indicatie zou kunnen geven. Wat vermoed jij? Zal het verschil een kwestie van seconden, minuten of mss tientallen minuten zijn?

Bedankt tot zover voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

Afhankelijk van teveel factoren om op te noemen is dat een kwestie van seconden tot eeuwen, er is gewoon geen zinnig antwoord op te geven. Ik snap eerlijk gezegd ook niet de bedoeling van deze zoektocht. Een doodgewone woonkamer met enkel glas zal in de winter al gauw beslagen ramen hebben. En een doucheraam waar op een tropisch warme zomerdag de zon op staat zal niet eens beslaan als je tenminste niet met kokend water doucht.

De vraag is zoiets als hoeveel tijd je erover doet om van een onbepaalde plaats naar een andere onbepaalde plaats te komen. Je hebt een schier oneindig scala aan vervoermiddelen, en je zou nog kunnen overwegen om te rijden over Moskou. Ook geen zinnig antwoord op te geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Condenseren van water op badkamerraam

klazon schreef:De binnentemperatuur is weliswaar zomer en winter hetzelfde, maar dat geldt niet voor de luchtlaag direct tegen het raam. Die zal in de winter kouder zijn, zelfs als het dubbelglas is.

Hoe je e.e.a. getalsmatig kunt bepalen, dat weet ik niet.
Transmissie-berekening maken met de R-waarde van het glas onder toevoeging van coeff.binnen-en buitenopp.

Ergens in mijn website zit een berek.programma hierover bij statische berekeningen.

principe: warmte-overdracht = lambda (warmtegeleidingscoefficient)=temp.verschil tussen binnne en buitenvlak van het glas maal glas-opp. Hierbij nog factoren bi- en bu-opp.

En die lambda is per sec en per graad temp.verschil ),dus daar zit de factor tijd.

Dus hoe betere isolatie hoe sneller verlaging luchtvochtigheid bij het glas opp.binnenkant

Reageer