Waar kan ik terecht met

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2.504

Waar kan ik terecht met

Vragen over digitaaltechniek?

Ik bedoel dus niet het "huiswerk" forum.

Nu ik dit onderwerp eens goed zit te bekijken vind ik het best interessant en heel logisch. Stel dat ik een vraag over een onderwerp binnen de digitaaltechniek heb, bij welk subforum moet ik specifiek zijn?

Elektrotechniek of Natuurkunde?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar kan ik terecht met

Elektrotechniek of Natuurkunde?
Persoonlijk denk ik het beste in Elektrotechniek. Er komt natuurlijk wel wat theorie enzo bij kijken maar niet echt als d theorie in het natuurkunde forum.

Ik ben benieuwd naar je vragen, dat kunnen zeer interessante discussies worden denk ik :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Waar kan ik terecht met

Inderdaad, het Elektrotechniekforum is hiervoor het meest geschikt. Het is te toegepast voor Natuurkunde.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: Waar kan ik terecht met

Ruben01 schreef:Persoonlijk denk ik het beste in Elektrotechniek. Er komt natuurlijk wel wat theorie enzo bij kijken maar niet echt als d theorie in het natuurkunde forum.

Ik ben benieuwd naar je vragen, dat kunnen zeer interessante discussies worden denk ik :D .
Het praktijk gedeelte begint pas volgend semester. Ik wist niet dat ze vantegenwoordig digitaaltechniek gaven in de opleiding Ingenieur? Zat er allesinds niet in toen ik het vorig jaar volgde.

Momenteel beperken we ons to booleaanse algebra, de verschillende poorten(AND, OR, NOT, NAND, NOR, XNOR, XOR) en methode's om booleaanse functievergelijking te vereenvoudigen. Pas komend semester gaan we op een breadboard onze eigen schakelingen bouwen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar kan ik terecht met

Het praktijk gedeelte begint pas volgend semester. Ik wist niet dat ze vantegenwoordig digitaaltechniek gaven in de opleiding Ingenieur? Zat er allesinds niet in toen ik het vorig jaar volgde.
Dat heb ik niet gezegd Evil Lathander, digitaaltechniek heb ik altijd al intresse in gehad dus ga ik de discussies daarover als jij er eens zou starten zeker volgen !!

Berichten: 2.504

Re: Waar kan ik terecht met

Dat heb ik niet gezegd Evil Lathander, digitaaltechniek heb ik altijd al intresse in gehad dus ga ik de discussies daarover als jij er eens zou starten zeker volgen !!
Just checking :D

Ik ben al blij dat ik de methode van Quine-Mc.Cluskey onder de knie heb :D
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Waar kan ik terecht met

Bij ons krijgen technische informatica en elektrotechiek dit vak. (digitale systemen)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar kan ik terecht met

Bij ons krijgen technische informatica en elektrotechiek dit vak. (digitale systemen)
In België komt dat ook wel maar ik ben nog maar 1e jaars dus dan krijg je nogal algemene vakken.

Met wat komt technische informatica en elektrotechniek overeen in België, weet je dat soms ?

Het is waarschijnlijk wel een master opleiding of niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Waar kan ik terecht met

Met toegepaste informatica en burgerlijk ingenieur elektrotechniek zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Waar kan ik terecht met

Ruben01 schreef:In België komt dat ook wel maar ik ben nog maar 1e jaars dus dan krijg je nogal algemene vakken.

Met wat komt technische informatica en elektrotechniek overeen in België, weet je dat soms ?

Het is waarschijnlijk wel een master opleiding of niet ?
Digitale Systemen wordt bij beide opleidingen in het eerste jaar al behandeld. Later in de tweede en derde jaar krijg je dan vakken die daarop voortborduren. Denk aan computer architectuur en organisatie en embedded systems.

Klik hier voor een overzicht van vakken op bachelor niveau van Elektrotechniek op TUD (Technische Universiteit van Delft). Wat handig is, is dat er ook staat wat een vak inhoudt.

Bij de bovenstaande site kan je ook makkelijk naar overzicht van andere opleidingen gaan.

Ik heb op de site van KUL (Katholieke Universiteit van Leuven) gekeken (klik) en als ik daar op elektrotechniek klik kom ik op een pagina van ingenieurswetenschappen uit. Wat ik begrepen heb is dat bij KUL de eerste 3 semesters (1.5 jaar) gemeenschappelijk is voor alle studierichtingen (Technische studies, behalve architectuur). Tweede deel van je bachelor kies je dan voor een minor (dat kan zijn elektrotechniek, cumputerwetenschappen, materiaalkunde, bouwkunde, werktuigbouwkunde en paar andere) In Gent is het niet anders (behalve dan dat de eerste jaar gemeenschappelijk is)

In Nederland begin je dus direct met elektrotechniek (bij TUD iedergeval, maar dat zal niet anders zijn bij TU/e en universiteit van Twente die tevens de enige universiteiten in Nederland zijn die elektrotechniek en technische informatica hebben).
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar kan ik terecht met

Ik krijg de eerste 3 semesters ook een algemeen programma en daarna kan je pas kiezen wat je juist verder wil gaan doen.

Bedankt voor de uitleg Morzon !!

EDIT: nog een vraagje, wat is eigenlijk het grote verschil tussen een technische universiteit en een andere ? In België hebben we geen technische universiteiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Waar kan ik terecht met

Graag gedaan.

Zo heb ik ook weer wat bijgeleerd.

Jij ook bedankt :D .

Je hebt hier dus algemene universiteiten en technische universiteiten.

Kort maar krachtig: Op Techische universiteiten zijn er alleen ingenieurswetenschappen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Waar kan ik terecht met

Ik heb op de site van KUL (Katholieke Universiteit van Leuven) gekeken (klik) en als ik daar op elektrotechniek klik kom ik op een pagina van ingenieurswetenschappen uit. Wat ik begrepen heb is dat bij KUL de eerste 3 semesters (1.5 jaar) gemeenschappelijk is voor alle studierichtingen (Technische studies, behalve architectuur). Tweede deel van je bachelor kies je dan voor een minor (dat kan zijn elektrotechniek, cumputerwetenschappen, materiaalkunde, bouwkunde, werktuigbouwkunde en paar andere) In Gent is het niet anders (behalve dan dat de eerste jaar gemeenschappelijk is)
Klopt Morzon, ik studeer aan de KUL. Een ding, het doet er niet toe welke minor je doet, het ligt aan je master. Als je elektrotechniek wil studeren zal je de master elektrotechniek moeten doen. Om die te doen moet je aan enkele voorwaarden voldoen, die staan hier.

De meeste wetenschappelijke richtingen kunnen een minor kiezen, dan kan je afhankelijk van je studie en je minor meerdere masters doen met al dan niet nog een klein schakelprogramma. Zo kan je bijvoorbeeld na een bachelor fysica en een minor wiskunde na een schakelprogramma toch nog een master in de wiskunde doen. Als je de minor chemie doet kan je vanuit een bachelor fysica dan weer rechtstreeks een master chemie doen. Dat hangt allemaal af van je studieprogramma en de overlap met andere richtingen. (Ik geef maar fictieve voorbeeldjes van mijn richting omdat ik die het beste ken.)

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Waar kan ik terecht met

Morzon schreef:Je hebt hier dus algemene universiteiten en technische universiteiten.

Kort maar krachtig: Op Techische universiteiten zijn er alleen ingenieurswetenschappen.
Kan je daar dan enkel burgelijk ir., bio-ir. en handsingenieur studeren?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Waar kan ik terecht met

In Nederland gebruikt men die termen niet volgens mij. Daar is dat technische natuurkunde, scheikunde, ...

Reageer