Delta-distributie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Delta-distributie

Ik vrees dat dit een kwestie van definities is en dat mijn cursus een beetje slordig/verwarrend is hierover, maar ik probeer het toch en ik probeer volledig te zijn:

Geef de definitie van de delta-distributie en bereken de Fouriergetransformeerde ervan.

Hiervoor gebruik ik de definitie uit mijn curus: De functionaal
\(\mathcal{D}_{\delta}(f):=f(0)\)
heet de delta-functionaal van Dirac[/b]. Verder definieert men Een lineaire functionaal
\(\mathcal{D:C}\to\rr\)
heet een distributie[/b]. Men benadrukt dat dit de definitie is, en dat de uitdrukking
\(\mathcal{D}_{\delta}(f)=\int_{-\infty}^{\infty}f(x)\delta(x)dx\)
"een brug levert tussen correcte definitie (linkerlid, gelijk aan f(0)) en handige notatie (rechterlid)".

Mijn antwoord op de eerste vraag is dus
\(\mathcal{D}_{\delta}(f):=f(0)\)
, de definitie van de delta-distibutie. Het antwoordenblad zegt hier
\(\delta:f\to f(0)\)
wat neem ik aan op hetzelfde neerkomt.

Verderop neemt men S, een verzameling functies
\(f:\rr\to\cc\)
, zodat iedere functie f willekeurig vaak differentieerbaar is op \(\rr\) en zo dat voor iedere functie geldt
\(\frac{d^n f(x)}{dx^n}=\mathcal{O}\left(\frac{1}{|x|^{-m}}\right)\)
als
\(x\to\pm\infty\)
voor alle
\(n,m\in\nn\)
. Zonder bewijs stelt men dat
\(f\in \mathcal{S}\)
impliceert dat
\(\hat{f}\in S\)
(waarbij
\(\hat{f}\)
de Fouriergetransformeerde van f voorstelt).

De volgende definitie, die ik gebruik, is dan Zij
\(\mathcal{D}\)
een getemperde distributie. Dan definiëren we de Fouriergetransformeerde distributie
\(\hat{\mathcal{D}}(f):=\mathcal{D}(\hat{f})\)
voor elke
\(f\in\mathcal{S}\)
[/b].

Uiteindelijk doe ik dus simpelweg:
\(\hat{\mathcal{D}}_{\delta}(f)=\mathcal{D}_{\delta}(\hat{f})=\hat{f}(0)\)
.

Het antwoordenblad zegt hier echter
\(\mathcal{F}\delta=\delta(e^{-isx})=e^{-is0}=1\)
.

Waarbij
\(\mathcal{F}f=\hat{f}\)
, twee manieren om de Fouriergetransformeerde aan te (geven.)

Dit lijkt in strijd te zijn met eerdere definities. Ik moet hierbij opmerken dat deze definitie wel eerder is genoemd in het dictaat. Ik bedenk me net dat het dictaat gewoon beschikbaar is, en wel hier, en dan op pagina 169 staat een "opmerking".

Is het niet zo dat je óf Definitie 6.9 op p.167 moet hanteren, óf 'definitie' vergelijking (161) op p.169, maar dat de één de andere uitsluit? Dus dat je van te voren moet besluiten welke "wiskunde je gaat bedrijven"?

Dank voor het lezen een meedenken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Delta-distributie

Uiteindelijk doe ik dus simpelweg:
\(\hat{\mathcal{D}}_{\delta}(f)=\mathcal{D}_{\delta}(\hat{f})=\hat{f}(0)\)
.
\(=\int f(x)dx=\int 1\cdot f(x) dx\)
waaruit volgt dat de distributie een reguliere distributie is, met dichtheid 1. Dit wordt dan wel eens genoteerd als
Het antwoordenblad zegt hier echter
\(\mathcal{F}\delta=1\)
.
that easy :D

De methode die zij gebruiken rekent in het algemeen iets makkelijker, hoewel ze minder elegant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Delta-distributie

Het verschil is dus dat ik
\(\hat{\mathcal{D}}_{\delta}(f)\)
bereken (=
\(\mathcal{D}_{\hat{\delta}}(f)\)
), terwijl zij
\(\hat{\delta}\)
berekenen. Als je de vraag leest, dan heb ik toch gelijk? Want de vraag is "bereken de Fouriergetransformeerde van de delta-distributie" en niet "bereken de Fouriergetransformeerde van de functienotatie \(\delta(x)\) die hoort bij de delta-distributie".

Ik begin hierdoor een beetje te twijfelen wat voor antwoorden er van me verwacht worden...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Delta-distributie

Wat zij doen is niet
"bereken de Fouriergetransformeerde van de functienotatie \(\delta(x)\) die hoort bij de delta-distributie".
maar "Bereken de fouriergetransformeerde van de distributie
\(\delta\)
. Als dit een reguliere distributie is, doe dan normaal en geef de dichtheid (hiervoor kan je de aanwijzingen in de beruchte opmerking terugvinden)." Hoe dan ook, ik zou je niet te veel zorgen maken. Beide resultaten zijn hetzelfde. Als je merkt van een distributie dat ze regulier is, kan het nooit kwaad de dichtheid te vermelden. Dan is iedereen blij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Delta-distributie

Wat zij doen is niet (...) maar "Bereken de fouriergetransformeerde van de distributie
\(\delta\)
.
Maar de grap is toch juist dat
\(\delta\)
geen distributie is?
\(\mathcal{D}_{\delta}(f)\)
is de distributie, en
\(\delta(x)\)
is de functienotatie die "bij de delta-ditsributie hoort" om er "makkelijk mee te rekenen". Dit staat letterlijk op pagina 157 onderaan.

Zo ook op p.160 onderaan:
\(H'(x)=\delta(x)\)
heeft dezelfde betekenis als
\(\mathcal{D}'_H(f)=\mathcal{D}_{\delta}(f)\)
namelijk De afgeleide van de distributie

die hoort bij Heaviside's functie H is Dirac's delta-distributie
.

Ik heb het idee dat ik iets fundamenteel fout begrepen heb...
Als dit een reguliere distributie is, doe dan normaal en geef de dichtheid (hiervoor kan je de aanwijzingen in de beruchte opmerking terugvinden)." Hoe dan ook, ik zou je niet te veel zorgen maken. Beide resultaten zijn hetzelfde. Als je merkt van een distributie dat ze regulier is, kan het nooit kwaad de dichtheid te vermelden. Dan is iedereen blij.
(Het begrip dichtheid wordt in mijn cursus niet genoemd)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Delta-distributie

De dichtheid is gewoon de 'wegingsfunctie' van je reguliere distributie. Dus als
\(D_g(f)=\int f(x)g(x)dx\)
, dan noemen we g de dichtheid van de reguliere distributie
\(D_g\)
. Ik hoop dat na deze uitklaring vorige antwoorden meer duidelijkheid scheppen (vraag: is dit een typisch Belgische benaming?).
Maar de grap is toch juist dat
\(\delta\)
geen distributie is?
\(\mathcal{D}_{\delta}(f)\)
is de distributie, en
\(\delta(x)\)
is de functienotatie die "bij de delta-ditsributie hoort" om er "makkelijk mee te rekenen". Dit staat letterlijk op pagina 157 onderaan.
Ik gebruikte (net zoals je antwoordenblad, en zoals elke fysicus)
\(\delta\)
als notatie voor
\(D_{\delta}\)
. Hierover kan geen verwarring bestaan, omdat niemand die vertrouwd is met distributies nog aan
\(\delta(x)\)
denkt. (let dus op het verschil tussen
\(\delta\)
(goed) en
\(\delta (x)\)
(niet goed))

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Delta-distributie

De dichtheid is gewoon de 'wegingsfunctie' van je reguliere distributie. Dus als , dan noemen we g de dichtheid van de reguliere distributie . Ik hoop dat na deze uitklaring vorige antwoorden meer duidelijkheid scheppen (vraag: is dit een typisch Belgische benaming?).
Het wordt wat duidelijker nu. Of het typisch Belgisch is weet ik niet zeker, omdat mijn docent (ook degene die het dictaat waarnaar ik linkte geschreven heeft) van oorsprong niet Nederlands is en dus misschien zijn eigen conventies aanhoudt.

De combinatie van termen "density" en "distribution" levert echter weinig zoekresultaten op.
Ik gebruikte (net zoals je antwoordenblad, en zoals elke fysicus) als notatie voor . Hierover kan geen verwarring bestaan, omdat niemand die vertrouwd is met distributies nog aan denkt. (let dus op het verschil tussen (goed) en (niet goed))
Ik vermoedde wel dat
\(\delta\)
gebruikt werd als
\(\mathcal{D}_{\delta}\)
, maar deze notatie wordt nérgens gebruikt in mijn dictaat, vandaar dat ik nogal verward ben geraakt. Ik denk dat ik er maar niet te veel achter moet zoeken en gewoon de simpele definities aanhoud :D

Bedankt voor je hulp eendavid!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer