Warmtecapaciteit v.e. stof

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Warmtecapaciteit v.e. stof

Kan ik warmtecapaciteit en quantummechanica logischerwijze verbinden, en zo ja, hoe doe ik dat op niveau 4e middelbaar? (die volgens mij nog nooit van quantummechanica hebben gehoord, ook niet in België??)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Ik weet niet of dit nou echt officieel quantummechanica is maar het lijkt erop (zullen we maar zeggen):

het Debye model en het Einstein model

Nou hoef je zelf alleen nog maar wat te googlen voor een simpelere uitleg......
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Waar dacht je precies aan, Jan? De precieze definitie vertrekkende vanuit statistische fysica?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Het was een vraag die ik kreeg van een leerling (niet een van mijzelf). Van Debye en Einstein heb ik al eerder gehoord, maar een voordehandliggende simpele verbinding met een stukje quantummechanica waarmee ik een vierdeklasser lastig wil vallen vind ik dat niet. Overigens snap ik zelf ternauwernood iets van deze materie, behalve de grote lijnen van de achterliggende gedachten. Maar ik wilde (en wil nog steeds) de mogelijkheid niet uitsluiten dat ik iets "simpels" over het hoofd zie.

Ik ga er wel een draai aan geven, laat hem er eerst maar eens klassiek naar kijken.

En in de tussentijd ga ik dan wel eens op zoek naar "Debye for dummies" o.i.d. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Als je het algemeen over TD hebt kan je het hebben over Fermi-Dirac distributie en Bose-Einstein distributie (met als toepassing het Bose-Einstein condensaat en de recente realisering daarvan). Dat lijkt me een redelijk toegankelijk verhaal, dat mensen misschien zal boeien. Als het echt warmtecapaciteit moet zijn, dan denk ik ook aan wat Fred F zegt. Maar dat is denk ik niet zo mooi, omdat hier denk ik moeilijker een fysisch en toegankelijk verhaaltje aan kan worden gekoppeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

ook niet in België?


Voor zover ik weet krijgt niemand hier in het middelbaar ook maar iets te horen over quantummechanica (zelf niet de meer wetenschappelijke middelbare richtingen).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Voor zover ik weet krijgt niemand hier in het middelbaar ook maar iets te horen over quantummechanica (zelf niet de meer wetenschappelijke middelbare richtingen).
Wanneer noem je iets "quantummechanica"? Bij chemie worden de vier kwantumgetallen toch gezien, orbitalen, hybridisaties; dat is een beetje kwantum doen zonder het zo te noemen. Bij fysica zagen wij ook Planck, de Broglie-golflengte ("materiegolven") enz.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Wanneer noem je iets "quantummechanica"? Bij chemie worden de vier kwantumgetallen toch gezien, orbitalen, hybridisaties; dat is een beetje kwantum doen zonder het zo te noemen. Bij fysica zagen wij ook Planck, de Broglie-golflengte ("materiegolven") enz.
Inderdaad, in het eerste trimester van het 5de jaar (wetenschappen-wiskunde) ging het in chemie over de kwantumgetallen, orbitalen, het feit dat licht zowel een golf als een deeltje is, promotie en hybridisatie en dan nog wat van Planck en de Broglie.

Daarna niets meer van gehoord, nu dit jaar (eerste jaar hogerop) in anorganische chemie weer hoofdzakelijk herhaling van bovenstaande feiten en nog een beetje dieper erop ingegaan.

Maar of we daarvan iets gezien hebben in fysica (in het middelbaar) dat herinner ik mij niet meer :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 308

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Als het je nog interesseert:

Definitie warmtecapaciteit: C=dQ/dT, waarbij dQ de toegevoegde warmte is bij temperatuur stijging dT. Warmte moet in het systeem opgeslagen worden, namelijk in excitaties, dus dingen die energie kunnen hebben. B.v. roostertrillingen (fononen; Debije), molecuulrotaties, etc.

In de quantummechanica is de energie van zo'n excitatie gekwantiseerd, dus er zitten stappen tussen de verschillende nivo's. Als je in een toestand zit, en de temperatuurstijging is niet hoog genoeg om naar het volgende nivo te gaan, dan wordt er geen warmte opgenomen. Dus als C met stijgende natuur toeneemt, dan betekent dat dat er steeds meer hogere nivo's geexiteerd raken. Ook leuk: als er een 1e orde faseovergang optreedt, dan voeg je warmte toe terwijl de temperatuur constant blijft. Dan divergeert C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmtecapaciteit v.e. stof

Als het je nog interesseert:
altijd...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer